Allt och inget Midnattsloppet

Backträning

Det är semester, jag är i Luleå och Luleå bjuder på taskigt midsommarväder men perfekt löpväder. Så igår tog jag tag i löpningen igen, då syster (som springer milen på 48 minuter) drog ut mig på en tur som förutom helt vanligt spring innehöll det brutalaste av allt: backintervaller!

bild 2
Syster och jag.

Slalombacken på Ormberget är inte att leka med, och jag gissar att springa backe där ger åtminstone tre gånger så mycket som helt vanliga intervaller. Just a guess. Har både saknat och fasat för att återse denna backe i vilken jag tog mina första stapplande backträningssteg förra sommaren. Malin, systern som springer milen på 48 minuter, var helt galet snabb upp i backen. Hon gör detta varje måndag! Kände mig inte i form jämte henne… Inspirerad dock!

bild 3

bild 5Det blev i alla fall ungefär 2 km uppvärmning, 2 km nedjogg och däremellan ett himla spring upp och ner i slalombacken, närmare bestämt 8 gånger upp och ner för halva backen, och en gång upp för hela långa. Det var allt jag mäktade med, och det kändes definitivt tillräckligt! Den sista biten trodde jag inte att benen skulle bära mig och jag var bra nära på att bryta ihop… Men bra träning är det ju, och skönt efteråt! Backträningstips från proffsen hittar du här.

bild

Fin utsikt när man väl är uppe i alla fall! 

bild 1

Så här dagen efter backspring ska man väl kanske ta en vilodag, men jag vill passa på att springa så mycket som möjligt när jag är här, så det blir nog en kortis idag ändå…

Publicerat i Springbloggen 19/6

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Rund är också en form!
    22 juni, 2014 at 18:49

    Man måste inte vara snabbast. Huvudsaken är att man ger sitt allt.
    Grymt jobbat! 🙂

    • Reply
      idaaspens
      24 juni, 2014 at 14:55

      Helt sant!! Och ibland bra att ha någon snabbare med sig som drar i en! 🙂

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: