Löpning Tips

Från en nybörjarlöpare till en annan

När jag bloggade för Midnattsloppet skrev jag ett inlägg med mina bästa tips för att orka fortsätta springa. Även om jag har bytt Spotifylista sedan dess så funkar de grejerna fortfarande rätt bra. Så jag vill ju inte vara sämre jag, utan vill också dela med mig av mina nybörjartips! Så, från en nybörjarlöpare till en annan, fräckt snodd från min egen blogg hos Midnattsloppet.

Jag twittrar rätt mycket om min löpning. Det kanske låter skrytigt för icke-löpare när man bara: “Yay, 14 lätta kilometer idag!”, men jag kan verkligen inte låta bli. Så häromdagen fick jag frågan: “Men jag som vill springa då och kroknar efter 50 meter?” Och så slår det mig att det inte är så himla enkelt att bara dra ut och springa 14 km, även om det går så där sakta som det går för mig.

För mindre än ett år sedan kroknade jag också efter 50 meter. När jag lyckades springa 3 km första gången var jag överlycklig, men helt slut och hade ont i ryggen. Efter 3 km! Efter ett par månader sprang jag ändå Midnattsloppet som ju är 10 km, och det var brutalt, men det gick. Och då hade jag inte tränat länge.
Förresten, när jag sprang min första träningsmil! Då kämpade jag mig genom 7 km, gick in på Pressbyrån och köpte en energibar, pustade ut och joggade i sakta mak de där sista 3 km… Det är bara några månader sedan!
Och det är en kul grej med löpning, att man märker resultat så snabbt.

Om det nu är någon som råkar vara här och läsa och undrar hur man ska göra för att inte krokna efter 50 meter, så tänker jag nu dela med mig av mina bästa nybörjartips! Jag vill först bara poängtera att jag inte är något proffs, utan bara en entusiastisk nybörjare! Men enligt mina erfarenheter är detta vad som gjorde att jag kan fara ut och springa en mil nu om jag känner för det:

1. MUSIK I början sprang jag med sjukt peppig musik (Katy Perry, Lady Gaga, Avicii osv), bara för att få benen att röra sig. Nu lyssnar jag på detta när jag springer.
2. TA DET LUGNT Gör inte som jag och bli skadad det första du gör. Varva spring med promenad och öka inte från 3 km ett pass till 7 km nästa. Ajabaja. Läs in dig lite på hur mycket du kan våga öka och hur du kan lägga upp din träning. T.ex. här.
3. BLOGGAR/PODDAR/SOCIALA MEDIER Sug i dig inspiration från lite överallt. Att börja blogga om träningen var det bästa för mig, och det finns massa inspirerande träningsbloggar att följa därute. Gillar du poddar så är Maratonpodden förstås ett hett tips.
4. KLÄDER Förlåt för ytlighet, men det är faktiskt mycket roligare att springa i snygga kläder än i fula.
5. PRATA LÖPNING Finns det någon på t.ex. jobbet som gillar löpning, så bara prata på. Bästa samtalsämnet. Man kan även prata om löpning med såna som inte springer, risken (chansen!) finns att de blir omvända! Själv anmälde jag mig själv och kollegorna till ett lopp, då blev träningen direkt ett naturligt samtalsämne.
6. BYT OM Det bästa tipset av alla. Bara ta på dig träningskläderna. Då slänger man sig inte i soffan. Om man nu inte vill känna sig jättedålig.
7. DOKUMENTERA din träning (t.ex. i blogg) så du ser dina framsteg klart och tydligt. Solklar motivation det!
8. HITTA BRA SPRINGSTÄLLEN T.ex. Skatås om du bor i Göteborg (dock att jag fick lära mig hårda vägen att det finns ormar där). Gillar också att springa i stan och titta på spårvagnar och lyssna på Håkan. Göteborskt!
9. ANMÄL DIG TILL ETT LOPP så har du ett kul mål med träningen. Förslagsvis Midnattsloppet.

Om du nu har orkat läsa ända hit, grattis, det var en prestation i sig!
Kör hårt (fast lugnt i början!)!

IMG_0079

 

You Might Also Like

No Comments

Lämna en kommentar

%d bloggare gillar detta: