Löpning

Träningsprogram: halvmaraton

1 februari, 2015

Förra året när jag satte igång med träningen inför Göteborgsvarvet hade jag turen att få ett program anpassat efter min nivå, av en äkta personlig tränare. Lyx på hög nivå alltså, och träningen tog mig ju i mål. 

Målet för mig var då att jag skulle ta mig runt halvmaradistansen löpandes, vi tänkte oss en snittfart på ungefär 6 min/km. Under träningens gång skulle tempot således ligga på ca 5.50-6.20 på pass på 10-12 km, och 6-6.30 på pass runt 14-15 km. Eftersom jag tränade ganska mycket, som programmet visar, ändrades såklart tempot, det fanns liksom inte på kartan att jag skulle springa i vad som då visade sig vara ett ganska långsamt 6.20-tempo fyra veckor in i träningen. Även om programmet är rätt specifikt så måste man fortfarande ge sig själv möjligheten att ändra lite, tänker jag. Och är ändringen att öka tempot, då blir det väl bara bättre?

En bra sak med detta program, som lugnar mig lite just nu då jag tänker att jag borde komma igång med mer strukturerad halvmaraträning, är att jag började med det bara sex veckor innan Göteborgsvarvet, dvs. vecka 15. Det innebär att om jag kör samma program i år kan jag träna på lite som jag gör nu i hela 10 veckor till och ändå hinna. Förutsatt att jag är i form att springa det som krävs av mig vecka ett alltså. Hursomhelst, ett grymt bra program är detta, sno och modifiera efter dig själv om du vill. Jag hade ärligt talat inga (större) problem med att ta mig 21 km efter sex veckor med denna träning. Men såklart kommer jag också att behöva modifiera programmet lite i år, ska ju t.ex. öka tempot en (stor) smula har jag tänkt. Som ni ser i programmet är det t.ex. inte många intervallpass, för i fjol skulle jag lära mig att springa långt. Nu vill jag springa långt och snabbt. Ps. en kan ju också byta ut ett eller annat löppass mot spinning eller liknande, pga en vill ju inte skaffa sig exempelvis knäproblem. Ds.

I give you: ett program som garanterat tar dig i mål. 

halvmara

Det ska nog gå en gång till!

Det ska nog gå en gång till!

Följ mig på Bloglovin!

 

 

4 Comments

  • Reply Petra 1 februari, 2015 at 18:32

    TAck för både din kommentar och ditt träningsprogram.

  • Reply Dags att planera | 25 augusti, 2015 at 21:34

    […] jag tränade för Göteborgsvarvet fungerade det väldigt bra för mig att följa ett program. Det är klart att det känns tungt att dra ut och springa 12 km när det har varit tufft på […]

  • Reply Fem veckor till halvmaraform - Träningsblogga 23 mars, 2016 at 18:36

    […] Här hittar du träningsprogrammet jag körde förra gången. Fem veckor till halvmaraform, kaboom. […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: