Intervallpass Löpning

De där intervallerna

Hur var det med de där intervallerna igår då? tänker ni (kanske inte).
Jomen, så här.

Jag åkte till gymmet med världens pepp (”Äntligen intervaller!”), ställde mig på bandet och började värma upp. Fem minuter senare körde jag första intervallen, sedan andra, och tredje… Mon Dieu! Helt slut! Vad utsätter jag mig för?

Tanken var ungefär så här:
Intervallpyramid.
Alltså, efter uppvärmning köra intervall i en minut, vila lite, två minuter, vila, tre minuter, vila, fyra minuter, vila, tre minuter, vila, två minuter, vila, en minut, nedjogg.

Så jäkla slut alltså. Intervaller är jobbigare än jag kom ihåg, och jag fuskade. Skit också. Körde tills jag kom till toppen av pyramiden, sedan blev vilan längre och längre, tempot långsammare och långsammare, intervallerna kortare och kortare.

Jaja, you can’t win them all, som de säger. Och hur det än spårade ur, så var det ett intervallpass, och nu kan det ju bara bli bättre. Jag gick nog bara ut för hårt, trodde lite mer om mig själv än jag kanske klarar. Totalt blev det i alla fall 20 minuter på bandet innan bålträningen, och det tycker jag är okej när det är första intervallpasset på hundra år.

Tänk om man kunde få till ett mer eller mindre seriöst intervallpass varje vecka. Något jag drömmer om. Kommer jag prioritera det?

Intervallpyramid kanske är fel begrepp? Då borde man ju springa 4,3,2,1,2,3,4 och inte 1,2,3,4,3,2,1. Eller börjar man på toppen av pyramiden?

 

 

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Rund är också en form!
    3 februari, 2015 at 13:42

    Det ÄR skitsvårt att veta vilket tempo man ska lägga sig på! Även när man kör intervaller regelbundet. T.o.m. dagsform kan göra att man fixa ett tempo ena veckan men inte nästa.
    Som du säger; snabbare tempo blev det ju i alla fall och det är det viktiga. Bra gjort! 🙂

    Kram M

  • Reply
    Johanna
    3 februari, 2015 at 17:03

    Jag tänker ju nog att man liksom ”klättrar upp” för pyramiden och att man därför når den högsta siffran på toppen av pyramiden (t.ex. 4 minuter). Tycker alltid 4 minuter är jobbigare än 1 minut, trots att det (borde) gå(r) hårdare då tiden är kortare 🙂

    Bra jobbat med intervallerna – jag kom av mig med min HIIT-träning som jag bedrev i höstas… *harkel*

    • Reply
      Träningsblogga
      3 februari, 2015 at 17:21

      Ja, du tänker SÅ! Fick världens aha-upplevelse!

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: