Långpass Löpning

Dagens spring

14 februari, 2015

IMG_6978

Under veckan har jag längtat till idag, för idag tänkte jag se om kroppen fixade ett längre löppass. Har inte vågat mig på det på evigheter. Nå, jag ska inte bli långrandig. Gick det att springa långt? Ja, det gick det. Dagens facit:

* 13 km. Det var inte igår!
* 6:35 -tempo. Inte snabbt, men man måste ju börja någonstans.
* Fuskade lite och gick i några backar.
* Isigt på sina ställen, men i övrigt perfekt väder för löpning.
* Antagligen pga ovanstående punkt: så SJUKT många löpare i spåret idag.
* 98 dagar kvar till Göteborgsvarvet, och jag känner mig hoppfull.
* Kan alltså springa 13 km!
* Detta innebär tre löppass denna vecka, och totalt lite drygt 28 km. Snart tillbaka till min forna glans!

Alltså. Det gick inte särskilt snabbt, och det var ganska tungt emellanåt, men jag har verkligen längtat efter att vara ute längre och springa längre rundor, utan stress men bara för att bli bättre på att vara ute och lunka på länge. Vill få lite bättre kondition nu så jag kan njuta mer av långpass, men för tillfället är jag bara så galet nöjd över att jag klarar 13 km utan känningar i foten och utan att behöva kippa efter andan.

IMG_6983 IMG_6981 IMG_6994

 

 

7 Comments

  • Reply Linnea 14 februari, 2015 at 21:17

    Vad skönt att det gick bra!! Och oroa dig inte för att det inte gick snabbt, testa att sänka tempot ännu mer så det inye alls känns jobbigt. Då bygger du både kondition och uthållighet!

    • Reply Träningsblogga 15 februari, 2015 at 09:23

      Ja alltså det där med tempot är himla klurigt. T.ex. igår så tänkte jag flera gånger att jag måste springa långsammare för att orka hela rundan, men det är så himla svårt att dra ner det och hips vips är man där och känner att det är jobbigt.
      Måste jobba på det!

  • Reply Rund är också en form! 15 februari, 2015 at 13:36

    Att gå lite grann när man kör långpass är inte fusk tycker jag. Bara ett sätt att få kroppen att orka längre. 🙂

    • Reply Träningsblogga 15 februari, 2015 at 16:52

      Jamen det är ju sant kanske! Hellre det än att behöva korta ned rundan eller något annat drastiskt!

  • Reply Kari 15 februari, 2015 at 13:48

    Jag kan bara hålla med övriga talare – långpass SKA gå långsamt och att gå i backarna är helt ok. Springa snabbt kan man göra när det står backintervaller på schemat!

    • Reply Träningsblogga 15 februari, 2015 at 16:53

      Ja, ni har ju helt rätt! Ska bli bättre på att tänka på okejheten i det 🙂

  • Reply Simon 15 februari, 2015 at 17:19

    Hej!

    Vi söker nu fler personer som är intresserade av träning, kost och hälsa till vår bloggportal http://www.disciplin.se, Tjäna pengar på dina besökare och få möjlighet att bli premiumbloggare där du syns med på framsidan av Disciplin, får eget domännamn och en fast månadslön.

    Just nu erbjuder vi en gratis personlig domän till alla som skapar en träningsblogg hos oss på Disciplin.se.

    Skapa din blogg idag eller kontakta oss på info@disciplin.se om du har några frågor.

    Hälsningar
    Simon – Disciplin.se

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: