Allt och inget

För mycket googlande kan göra ont

23 februari, 2015

Dagens tips!
Om du har ont någonstans, googla det inte!

Nu går jag återigen och tror att min löparkarriär är över, pga har ont nästan överallt idag, efter 14 km-rundan igår. Framförallt blev jag orolig när jag redan igår kväll kände lite smärta i ljumsken och neråt över insida lår. Har aldrig haft besvär med just det området, så jag blev lite frustrerad. Var lite sen till spårvagnen imorse, men kunde inte springa (!), och det var ju hela syftet med att börja springa från allra första början (mina mål har ändrats lite efter vägen).

Och så googlar man det.
Hamnar på jogg.se-forum och läser inlägg av folk som fått ta löppaus i månader osv osv. Lite stressande.

Men jag har bestämt mig för att inte ta åt mig av det. Jag tänker inte oroa mig, utan tänka att det bara kanske blev lite för mycket lite för snabbt, ta ett steg tillbaka och ta det lite lugnt med löpningen. Försöka träna lite annat och inte stressa. För visst kan det vara så? Lite överansträngt bara? Ingen fara? Inget att oroa sig för? Väl?

Lite frustrerande bara att känna sig så bra och stark den ena dagen, för att nästa känna att något är fel med lilla löparkroppen.

Detta igår, smärta idag.

Detta igår gav smärta idag

 

 

 

8 Comments

  • Reply Johanna 23 februari, 2015 at 17:57

    Mest troligt är nog att det bara är överansträngt. Ta ett par lugna dagar och känn efter. Om det inte alls blir bättre bör du söka hjälp, så undviker du förhoppningsvis långvariga skadeperioder (de brukar oftast komma för att man envist försökt fortsätta testa lite då och då och inte söka hjälp). Håller tummarna för att det ger med sig snabbt!

    • Reply Träningsblogga 24 februari, 2015 at 10:39

      Idag känns det nästan helt och hållet som det ska igen, så jag hoppas på det bästa! Vilar idag också och kanske vågar någonting imorgon 🙂

  • Reply Charlotta Sofia springer och trimmar 23 februari, 2015 at 18:02

    Nej fy, googla inte. En kan ju ha lite precis vad som helst då..haha
    Det är säkert bara kroppen som blev lite chockad av distansen. Jag tycker ändå de flesta smärtor en får ger med sej av sej själv. Håller tummarna superthårt 🙂

    • Reply Träningsblogga 24 februari, 2015 at 10:40

      Nej eller hur, man ska inte göra det. Hittade massa muskelbristningar och allt vad det var. Lät inte kul alls.
      Men idag känns det rätt bra igen, så jag tror på att det var distanschock bara!

  • Reply Erika 23 februari, 2015 at 18:04

    Nu är jag ju ingen expert på något vis, men bara jäkligt nördig och intresserad av löparskador eftersom det dyker upp en del sånt i mitt jobb. Eftersom du inte kände något under tiden du sprang, men dagen efter så är det ett tecken på att det i så fall är det första stadiet av löparknä (om det nu är löparknä). Om jag var du skulle jag avvakta lite denna vecka och testa springa (om det onda går över nu snabbt) och om samma sak händer igen så ta kontakt med en bra sjukgymnast som gärna är specialiserad på löparskador. Ofta så beror ju löparknä på tex en svag /instabil höft och är man inte världsbäst på att analysera rörelsemönster, vilket de allra flesta normala människor inte är, så är det guld värt att få den hjälpen. Och gärna då i ett tidigt skede så blir ofta viloperioder eller rehaben kortare

  • Reply Erika 23 februari, 2015 at 18:05

    Nu är jag ju ingen expert på något vis, men bara jäkligt nördig och intresserad av löparskador eftersom det dyker upp en del sånt i mitt jobb. Eftersom du inte kände något under tiden du sprang, men dagen efter så är det ett tecken på att det i så fall är det första stadiet av löparknä (om det nu är löparknä). Om jag var du skulle jag avvakta lite denna vecka och testa springa (om det onda går över nu snabbt) och om samma sak händer igen så ta kontakt med en bra sjukgymnast som gärna är specialiserad på löparskador. Ofta så beror ju löparknä på tex en svag /instabil höft och är man inte världsbäst på att analysera rörelsemönster, vilket de allra flesta normala människor inte är, så är det guld värt att få den hjälpen. Och gärna då i ett tidigt skede så blir ofta viloperioder eller rehaben kortare

  • Reply Erika 23 februari, 2015 at 18:05

    Åh, sorry för dubbelposten. Mitt sista stycke kom ju inte med:
    Hoppas det inte är något allvarligt! Det är ju så sjukt tråkigt att få avbrott i träningen, särskilt när du kommit in i ett så härligt flow nu ju!

    • Reply Träningsblogga 24 februari, 2015 at 10:41

      Ska avvakta lite till och hålla tummarna på att det inte blir något mer. Idag känns det nämligen rätt bra igen, så jag hoppas att det inte var något allvarligt… Det här med träningsuppehåll känns så himla ovärt!

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: