Allt och inget

Lite lår

9 mars, 2015

Som jag nämnde tidigare har jag gett mig själv löpförbud. Eller träningsförbud helt och hållet. Till onsdag. Sa det till en kollega. Han skrattade och sa att det är som att säga att man ska sluta dricka kaffe i en dag. Att jag ska vila längre. En vecka eller två. Orsaken är som följer: 

Efter jag hade sprungit rätt intensivt en vecka för ett tag sedan märkte jag av lite smärta i ljumsken. Tog en lugn springvecka veckan därpå, och det kändes som att allt var bra igen. (Jag har fått överbelastningsskador förut, och de har gått över då jag vilat för att sedan aldrig märkas av igen.) Sedan kunde jag ta ett par pass igen utan några känningar whatsoever. Men efter att jag sprungit mitt 13km-pass i lördags kom det tillbaka den kvällen. Lite ont i ljumsken, och så vidare mot insida lår och lite på utsidan också. Det som gör mig lite konfunderad är att jag inte har ont alls när jag är lite uppvärmd. Jättestel på morgonen till exempel, men efter promenaden till spårvagnen känns det nästan ingenting alls. Vad är detta? Visst ÄR det överbelastning bara? Visst hjälper det om jag vilar lite? Eller måste jag kolla upp det? Och i så fall var? Och vad är grejen med att det går över efter lite vila, sedan kan jag träna flera pass utan att känna av det alls, men sedan kommer det plötsligt igen?

Dem jag pratat med i det tredimensionella livet håller med mig om att det är överbelastning och att allt blir bra av att ta det lite lugnt. Men du, plocka fram din löparerfarenhet och hjälp mig nu, please.

image

Två dagar sedan senaste rundan, och jag känner redan att jag saknar löpningen…

 

 

7 Comments

  • Reply Kari 9 mars, 2015 at 19:35

    Definitivt kolla upp. Ljumsken är svår, det är mycket olika saker som kan gå sönder där och av olika anledningar. Med lite tur så är det bara höftböjaren som behöver stretchas bättre.

  • Reply Mia 9 mars, 2015 at 19:36

    Är dålig på skador, då jag själv varit förskonad. Men om jag har ont så vilar jag ALLTID. Börja med det i nån dag tycker jag och går det inte över så sök hjälp så fort som möjligt.

    • Reply Träningsblogga - Ida 10 mars, 2015 at 11:51

      Det blir nog en sväng till sjukgymnast ändå.
      Det går alltid över efter några dagars vila, men sedan kommer det tillbaka… Inte bra!

  • Reply Linnea 9 mars, 2015 at 22:22

    Tyvärr, ingen aning! Är sämst på att vila och stretcha och allt sånt. När jag hade problem med benhinnorna gick jag till en sjukgymnast så det är mitt enda tips.

  • Reply Rund är också en form! 10 mars, 2015 at 18:29

    Säger som flera; är absolut ingen expert (så kolla upp det om det inte räcker med vila).
    Men låter lite som en överansträngd, irriterad slemsäck. (Googla och se om det ”passar”).

    Kram M

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: