Annan träning än löpning

Mäta puls och cykla tabata

30 mars, 2015

IMG_7465

Med risk för att låta överdrivet peppig: vad skönt med måndag! 
Gott att ta tag i en ny träningsvecka, och så är det dessutom en kort vecka med endast fyra arbetsdagar följt av påsklov. Vem är jag att klaga liksom?

Idag har jag dessutom för första gången testat att träna med pulsband. Det var på en spinningklass med tabataintervaller, och jösses Amalia vad det blev svettigt. Kanske för att jag hela tiden kunde se vad pulsen låg på, och man vill ju upp i så hög ansträngningsnivå som möjligt. Till och med jag, som nästan aldrig svettas så det syns på kläderna (förutom under armarna när jag springer med underställ) (pga kallblodig eller lat?) fick en liten svettrand på linnet, och väljer att se det som ett gott betyg.

Kolla svetten syns! Ser du? SER du!?

Kolla svetten syns! Ser du? SER du!?

 

Nackdelen (okej, ingen nackdel egentligen, men störande) med det här med pulsbandspass är att jag inte vet vad min maxpuls är så vet inte alls om jag egentligen nådde röd ansträngningsnivå. Hur ska jag ta reda på min maxpuls? Låg i alla fall som högst på 181, det låter bra men det säger mig egentligen ingenting alls. Jag måste nog läsa på lite om det här med puls. Kanske köpa en ny GPS-klocka med en fin pulsmätarfunktion också? Får jag?

 

 

13 Comments

  • Reply Mia 30 mars, 2015 at 22:21

    Även jag är lyckligt(?) ovetande om min maxpuls, men en börjar ju ana oråd efter några år 🙂

  • Reply Helena 31 mars, 2015 at 07:38

    Klocka är himla kul att ha och när man lärt sig hur den fungerar så blir den ett bra hjälpmedel!

    • Reply Träningsblogga - Ida 31 mars, 2015 at 10:22

      Ja, jag kan tänka mig det!
      Har visserligen en Garmin som jag gillar, men den är lite tom på funktioner.. Mäter t.ex. inte puls!

  • Reply Pernilla 31 mars, 2015 at 08:17

    Ja! Köp en klocka. Har precis fått en och behöver någon att bolla funktioner med 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 31 mars, 2015 at 10:22

      Åh, kul! Vilken har du?

      • Reply Pernilla 31 mars, 2015 at 10:29

        Jag har en Garmin 220. Har bara testat några gånger men den verkar väldigt bra. Har inte vågat mig på pulsmätaren än dock. Tänkte sätta mig in i det ordentligt först och ta reda på hur man mäter upp max osv.

  • Reply Johanna 31 mars, 2015 at 15:38

    Ett sätt att uppskatta din maxpuls (utan att göra ganska dyra test på löpband) är att söka upp en lagom lång backe (en inte alltför brant slalombacke är optimalt) och sen springa MAX uppför den. Kommer du upp spurtar du ner och fortsätter sen direkt upp, tills du är så trött att du vill spy. Den puls du har då är antagligen några slag under din maxpuls. Men det här förutsätter att man har en pulsklocka 🙂

  • Reply Erika 31 mars, 2015 at 17:54

    Åh, maxpuls är ju intressant! 😀 Och fy för tusan vad äckligt jobbigt det oftast är att ta reda på vad den är.
    Jag håller inte helt med Johanna här ovan, då man ofta drar på sig alldeles för mycket mjölksyra när man går ut sådär hårt på direkten, och särskilt då i backe. Ett bra sätt kan vara beep-test (du vet sånt som vi gjorde på passet med Ida), där man jobbar upp pulsen successivt, eller kan man göra det på löpband, men då krävs det att någon kunnig står bredvid och har koll på grejerna. Hade du bott närmre mig hade du fått vara min testperson helt gratis (haha), för hittills har jag bara fått lära mig hur det ska gå till i teorin, men aldrig behövt testa någon praktiskt 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 31 mars, 2015 at 22:38

      Åh, jag hade GÄRNA varit din testperson!
      Du ska inte till Gbg på lite semester snart? 😉

  • Reply LillErik90 31 mars, 2015 at 22:57

    ville enbart säga att jag anser att du tillhandahåller en fin sajt. Gillade inlägget!

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: