Allt och inget Löpning Lopp

Toppar formen på mitt sätt

14 maj, 2015

Det är röd dag, det är sovmorgon. Jag ligger fortfarande i sängen, dricker kaffe och har läst morgonens bloggskörd. Fina löprundor hos Anna och Malin. Jag ska ta tag i disken, äta lite frukost och sedan själv bege mig ut på en tur. Solen skiner faktiskt i Göteborg idag.

Och så börjar jag tänka: Hur ska jag lägga upp träningen nu när jag ska springa mil-lopp nästa helg? Måste ju träna rätt och bli snabb! Vad ska jag fokusera på? Som att det spelar någon roll nu! Uppenbarligen har jag ett okej flås trots mycket löpvila i år, och antagligen är det lite sent att börja tänka strategiskt inför ett lopp som är typ en vecka bort.

Så det är nog bara att köra på som vanligt.
Kanske klämmer in något intervallpass.
Och jag fortsätter nog att träna core, även om det inte gör mig snabbare exakt nu.
Och på onsdag ska jag springa stafett med kollegorna, det blir ju ett tempopass!
Sedan är det nog bara att det där att vila sig i form som gäller.
Sedan smäller det på lördag. 10 km. Kan jag? Har jag det i mig nu? Håller kroppen?

Men idag blir det en njutrunda. Lugnt och skönt och terapeutiskt. Det är det jag siktar på i alla fall, sedan vet man ju aldrig vad som händer när man väl är ute. Kanske blir sugen på fartlek? Eller att testa milformen? Varje runda blir som en liten överraskning. En sak som är säker är i alla fall att det blir shortspremiär idag.

En annan runda i shorts.

En annan runda i shorts i en helt annan stad ett helt annat år. 

 

 

7 Comments

  • Reply Rund är också en form! 14 maj, 2015 at 10:48

    Tack för länkkärlek. 🙂
    Ska du köra ett tempopass på onsdag, tycker jag du ska ta lugnare pass nu i helgen. Som du själv säger; du har flåset (uppenbarligen)! 🙂 Och intervaller/högre tempo ökar trots allt skaderisken. Som sagt, kör lugnt nu i helgen om det ändå blir ett tempopass i nästa vecka + vila fram till helgen sen.

    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 14 maj, 2015 at 11:01

      Jo, det är ju trots allt lite sent att börja träna upp tempot med intervaller nu, får se loppet som en kul grej bara! Dumt att börja riskera skador igen…

  • Reply Johanna 14 maj, 2015 at 17:01

    Ta det som det kommer och mixtra inte så mycket nu då det är så kort tid kvar 🙂 Och njut av Luleå sen 🙂

  • Reply Märta Johansson 17 maj, 2015 at 15:37

    Vila sig i form är inte bara snack, det funkar! Så kör på det! Och kul med Stafettvarvet förresten, då får du ju ändå uppleva en liten gnutta varvsstämning 🙂

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: