Intervallpass Löpning

Ett intervallpass

22 juni, 2015

Helst vill jag springa intervaller minst en gång i veckan. Har jag tur blir det typ en gång i månaden. Är så dålig på att få till det. Har ni några tips för att få igång mig? 

Oftast när jag springer intervaller gör jag det på ett löpband på gymmet. Jag som inte alls gillar löpband egentligen, men det är så lätt att hålla koll på tempo och så där när man vill ha lite intervallstruktur. Kör oftast en pyramid. Typ: spring 4 minuter, sedan 3, sedan 2, sedan 1, sedan 2, sedan 3, sedan 4… Ja, ni fattar. En annan slags intervall jag gillar är backintervallen, som helst utförs på Ormberget i Luleå (det kunde ni inte tro om en som hatar ormar va?).

Men mina favoritintervaller är nog ändå de som inte är så himla strukturerade. Bland löparmänniskor kallas denna typen för fartlek. Ja, fartlek gillar jag! Bara ösa på där det känns rätt. Upp för trappor och backar och kullar och vad det kan vara. Körde lite fartlek i spöregnet häromdagen. Gillade det!

DCIM105GOPRO DCIM105GOPRO

 

12 Comments

  • Reply mdotter 22 juni, 2015 at 07:59

    Jag brukar ta en kort slinga och sen ösa i alla uppförsbackar. Ett enkelt oplanerat intervallpass.

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 09:09

      Grymt bra ju! Har gjort något liknande någon gång, men typ glömt av! Bra tips!

  • Reply Linnea 22 juni, 2015 at 08:37

    För att få in det i träningen kanske du ska planera dina löppass tex en vecka i förväg? Sätt dig på söndagen och planera in de pass du ska springa i veckan varav ett är intervaller. Ett kort, ett långt och ett snabbt pass i veckan!

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 09:10

      Har gjort så i perioder. När jag tränade för Varvet t.ex. var det väldigt specifikt hur jag skulle göra!
      Nu har jag inte riktigt vågat det, i och med att jag har varit skadad så det är mycket känna-efter-spring nu. Men snart kanske jag kan vara igång med ordentlig planering igen 🙂

  • Reply Anne 22 juni, 2015 at 10:00

    Vad roligt med fartlek!
    Jag är så himla ostrukturerad med mitt springande så jag är den siste att ge tips! Oftast har jag ingen plan alls när jag snörar på skorna, efter de första 5-10 minuterna när andningen lagt sig känner jag efter hur det känns. Ibland bestämmer jag mig för att springa lite längre men så blir det ändå lite kortare än vanligt. Ibland tvärt om. Ibland flyter det bara på och jag springer i en hel timme. Haha, hände första gången i lördags. Jag sprang i en hel timme!

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 14:30

      Oftast har jag inte heller någon plan. Kanske någon liten förhoppning när jag ger mig ut, men ingen plan… Tycker det är skönt, att bara springa liksom och så får det bli vad det blir!
      Grattis till din timme!!! 🙂

  • Reply Lina 22 juni, 2015 at 13:27

    Har nyss hittat hit från instagram (Lchf_och_lopning heter jag där).

    Jag måste bara säga att du har en otroligt inspirerande blogg. Jag har inte kommit så långt som dig i löpningen men det inspirerar att läsa om hur du lyckats!

    Jag håller med dig om att just intervallpassen är svåra att få till. Men jag bestämmer mig alltid precis innan jag sticker ut för vad jag ska göra. Bestämmer jag intervaller så blir det intervaller, bestämmer jag mig för en 7km runda så blir det 7 km osv.

    Problemet för mig med intervaller är att jag har så svårt att pressa mig. Jag har funderat på om en träningskompis under intervallerna skulle göra susen?! Kanske kan vara något?

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 14:32

      Men TACK! Så himla kul att läsa, älskar att få vara lite inspirerande ibland 🙂
      Jag tror inte det där med träningskompis under intervallerna är en dum idé. Jag tränar på Sats och har tänkt några gånger att jag ska följa med ut och springa när de kör intervallpass, men jag fegar alltid ur i sista sekunden… Men det kan nog vara bra att ha någon med en som pushar på under intervallpassen!

  • Reply Ellen 22 juni, 2015 at 13:47

    Jag är också jättedålig på att ”komma ihåg” att springa intervaller. Det är ju så, eh, jobbigt. Men jag håller med dig om att fartlek är kul! Ha en fantastisk löparsommar!

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 14:34

      Haha, ja precis. Jobbigt är vad det är! Jag är mer en myslöpare tror jag 😉
      Tack och ha en fantastisk löparsommar du med!

  • Reply Fredric 22 juni, 2015 at 14:56

    Personligen tycker jag inte att intervaller är så roligt och har under mina 30 år inom långdistanslöpningen tränat väldigt lite sådant, och jag har fått till en 4:e-plats på ett nationellt mästerskap ändå. Och ska man göra det krävs det två pass per vecka på rätt sätt för att det ska bli riktigt bra. De intervaller jag tycker är roligast är 90-30, 200-meters, 400-meters, backintervaller på 150 meter där backen är jämnt lutande, lagom krävande och underlaget är asfalt. I den fas du är skulle jag fokusera på att träna distans (sträckor som tar kortare tid än 60 min) och snabbdistans på mjölksyratröskeln, samt bygga upp bra veckorutiner, att träna på fasta dagar, ex. tre gånger per vecka, ex. må, to och lö. Kör vartannat pass distans och vartannat snabbdistans. Skulle inte träna långdistans eller intervaller nämnvärt. Sedan är fartlek en bra form där man kan hitta på lite av varje, exempelvis att springa hårt och räkna till tio och sedan springa lite långsammare och då också räkna till tio.

    • Reply Träningsblogga - Ida 22 juni, 2015 at 21:01

      Det finns verkligen mycket man kan göra med sin träning!
      Tror nog att jag kommer fortsätta att köra med en rätt avspänd stil, så länge jag lyckas träna så pass som jag gör nu behöver jag nog inte styra upp rutinerna så mycket. Tränar jag för något specifikt i framtiden börjar jag nog tänka på det, men framförallt nu i sommar tänker jag att jag tar (tränings)dagen som den kommer 🙂

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: