Intervallpass Löpning

Hur det känns att vara helt slut

19 juli, 2015

Jag har nog skrivit förut om att jag är lite av en myslöpare. Gillar bekväma tempon och tycker att intervaller är jobbiga. Innerst inne vet jag att intervaller ska vara jobbiga.

Häromdagen tog jag och bror återigen en tur till Ormbergsbacken. Ja, den är faktiskt relativt välbesökt denna sommar (och fler gånger ska det bli för min del). Eftersom han åker hem till Göteborg idag tyckte vi ju såklart att backen behövde få sig ett sista besök.

Desktop-002

 

Jag kände mig inte i toppform. Vi sprang till backen och hem, och däremellan sprang jag uppför halva backen åtta gånger (två gånger fler än senast, wiho) och så en halvrask promenad uppför hela. Jag kände mig fullständigt mördad av backen, och vilken tur att jag hade bror med mig, annars hade jag definitivt fuskat, både i backen och under löpningen dit och hem (man måste nämligen springa uppför en lång backe för att komma till backen, ödets ironi).

DCIM126GOPRO

Kanske är det så att jag måste börja intervallträna tillsammans med någon. Denna dag tänkte jag: ”faaan fixar Anton tio varv borde jag väl klara åtta”, och när jag mötte honom i backen då han var på väg ner efter sin sista intervall skrek (nåja, stönade fram kanske är mer verklighet) jag: ”Jag ska fan upp en gång till.” (Jo, det blev många svordomar denna gång).

När vi var färdigsprungna och hemkomna började jag att må illa. Så pass att jag var tvungen att lägga mig under täcket en stund och hinka i mig vatten. Begreppet ”kräkintervaller” är numera begripligt för mig.

Är det SÅ det känns att ta ut sig totalt?! Who knew?

DCIM126GOPRO

 

14 Comments

  • Reply Fredric 19 juli, 2015 at 08:06

    Backträning är bra för löpstyrkan och dessutom väldigt roligt 😉 Intervaller i övrigt är jag lite mer tveksam till. Känner till flera exempel på löpare som varken gillat eller tränat intervaller, men som ändå nått så långt det bara är möjligt inom löpningen (landslag, EM-medaljer, VM-medaljer). Och om man ändå tränar intervaller ska de inte kännas hårda utan snarare rätt på den mycket höga puls man genomför dem på.

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 juli, 2015 at 00:37

      Nåja, roligt och roligt, jag vet inte 😉 Och ändå gillar jag backträning… Fast jag hatar den. Nåväl!

  • Reply Linnea 19 juli, 2015 at 13:00

    Så har jag blivit ett par ggr efter långpass då jag antagligen inte haft tillröckligt med energi och kroppen gjort slut på det helt. Då har jag blivit frusen och illamående och fått lägga mig. Precis så kände jag även när jag tatuerade fötterna!

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 juli, 2015 at 00:39

      Ja sådan är kroppen! Exakt den känslan hade jag också dagen efter Gbg-varvet. Som att vara riktigt bakfull typ! Galet!

  • Reply Rund är också en form! 19 juli, 2015 at 19:11

    Såna här kräkpass får man (som tur är) bara till ibland. Intervaller ska ju vara jobbiga, men inte så man mår dåligt efteråt. Preciiis efter intervaller, fine. Men inte efter en timme eller ett par. (Been there, done that. Uscha)… 🙁

    Men bra gjort!! 🙂
    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 juli, 2015 at 00:39

      Det är tur att det känns bra efteråt iaf, annars hade det ju typ inte varit värt det…
      Fast nu är jag sugen på backe igen, som att jag har glömt hur tufft det var! 😀

  • Reply Mari 19 juli, 2015 at 19:57

    Men hallå, grymma du. Hej vad du springer 🙂 Ser ljuvligt ut!
    Var i Luleå idag faktiskt 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 juli, 2015 at 00:40

      Men hallå, du valde årets sämsta dag att åka till Luleå? Hej ösregn! 😀

      • Reply Mari 20 juli, 2015 at 10:25

        Haha, ja herregud vad det regnade. Vi hade inget paraply, sprang genom stan ner till bilen och jäklar vad vi blev blöta. Tråkigt att se Luleå för första gången på det viset, men får åka dit snart igen =)

  • Reply Hanna 19 juli, 2015 at 22:58

    Vilket härligt pass. Grym du är!

  • Reply Reach Your Goal 20 juli, 2015 at 09:06

    Härligt jobbat, jag älskar intervaller, så effektivt för en bättre kondition, men sen är jag ju mer van vid intervallöpning än distans från fotbollen så kanske därför också 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 juli, 2015 at 10:24

      Jag älskar känslan passet efter ett intervallpass, känner mig alltid starkare då! 🙂

  • Reply Lista om löpning - Träningsblogga 11 november, 2015 at 13:14

    […] Jag känner också en enorm hatkärlek för backträning, särskilt i världens bästa backe Ormbergsbacken (där jag trots namnet aldrig har stött på en orm). Belöningen är så härlig när man kommer […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: