Löpning Lopp

Att göra sig redo för lopp

18 augusti, 2015

Att jag tränar rätt, det är verkligen inte vetenskapligt förankrat. Jag kör mest på känsla och vilja och jag är inte särskilt snabb, men jag har kul när jag springer, håller mig i form och mår bra, och det är väl ändå huvudsaken. Det har hänt att jag har fått mail av bloggläsare och/eller instagramföljare som tackar för pepp och inspiration, detta trots att jag bara är en helt vanlig människa som jobbar heltid och sedan tränar när lusten faller sig på. Sådana mail gör mig glad ända in i själen, och någonstans visar de också att jag gör någonting rätt. Även om jag inte är utbildad PT och säkert gör massa ”fel” (typ springer för ofta, för sällan, tränar för lite core, äter dålig mat, dricker för mycket vin etc), så finns det personer som blir inspirerade av min träning. Sjukt mäktig känsla som inspirerar mig att fortsätta.

Med det sagt: idag tänker jag bjuda på mina högst ovetenskapligt bevisade tio punkter för förberedelser veckan inför ett lopp.

1. Tränat mindre än jag velat? Spelar ingen roll, nu är det ändå för sent så det är bara att gilla läget.
2. Säg att loppet är på lördag, då funkar det bra med två löppass under veckan, t.ex: måndag och onsdag eller torsdag.
3. Säg att jag springer på måndag: då blir det en lugn runda för att känna in kroppen lite.
4. Onsdag eller torsdag: intervaller eller ett snabbt pass. Passet efter är ju alltid så himla gott, och passet efter är ju loppet!
5. Vila, vila, vila.
6. Gör en ny spellista med lämplig musik.
7. Dagen innan: ät ugnsstekt lax, wokade grönsaker och fullkornstagliatelle till middag. Är det Midnattsloppet som ska springas kan denna middag inmundigas samma dag.
8. Innan lopp: drick lagom mycket vatten, gärna en espresso men framförallt: en tallrik havregrynsgröt med Finnerödjas ”Bara Bär” (blåbär).
9. Spring och ha kul!
10. Om jag kan blir det att persa, och kan jag inte det så kommer jag väl över det och gör det kanske nästa gång istället.

blogg5

 

 

9 Comments

  • Reply Camilla Lind 18 augusti, 2015 at 20:46

    Bra tips! Vasastafetten på lördag… Långa intervaller idag och ett gäng korta snabba på torsdag. Sen vila och äta bra. Borde bli bra ?

  • Reply Mari 19 augusti, 2015 at 09:03

    Du är härlig du 🙂

  • Reply Åsa 19 augusti, 2015 at 10:25

    Kul skrivet! Roligt att läsa hur någon annan peppar inför loppet! Vilken startgrupp har du på lördag?

    • Reply Träningsblogga - Ida 19 augusti, 2015 at 18:37

      Tack 😀
      Jag springer i startgrupp 3A. Känns lite snabb för mig just nu, men så får det bli!

  • Reply Fredric 19 augusti, 2015 at 11:12

    Du är en jäkel på att inspirera (och jag har läst många bloggar jag…) Vad jobbar du som, teckenspråkslärare eller något? 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 19 augusti, 2015 at 18:38

      Men tack snälla du!
      Haha, man skulle kunna tro att jag är teckenspråkslärare, men jag brukar oftast fokusera på att undervisa engelska och spanska 😀

  • Reply Ett sista pass inför Midnattsloppet | 20 augusti, 2015 at 22:03

    […] planen skulle det bli ett snabbt pass alternativt några slags intervaller, och när jag svängde upp i en […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: