Löpning

Att lyssna på kroppen

24 augusti, 2015

Jag gillar verkligen säget ”Never miss a Monday”. Det är veckans första arbetsdag, man är trött, vill bara hem och slänga sig i soffan, men vilken bra start på veckan det ändå vore med lite träning. Never miss a Monday! Nästan bättre än ”Fredagsfys före fredagsmys” va?

DCIM131GOPRO
Sedan blir det ju inte alltid som man har tänkt sig. Jag hade planerat en lugn, skön runda på en 5 km eller så. Det hade precis regnat för första gången på några veckor, så det skulle förmodligen vara riktigt skönt ute. Bytte om och gjorde mig redo och här någonstans började jag känna mig smått illamående, men tänkte att det var nog bara pga lite trötthet som nog skulle gå över så fort jag kom ut.

Det gick inte över. Och benen kunde knappt bära mig. De var bara tunga och jobbiga. Kände mig som en sten. Kunde inte andas. Mådde illa. Efter en kilometer gav jag upp och började gå istället. Totalt var jag ute i ganska exakt tre kilometer. Och inte springande kilometer, men som sagt, det blir inte alltid som man tänkt sig, och det är viktigt att lyssna på kroppen – tänk på det!

DCIM131GOPRO

 

Jag gissar att jag helt enkelt inte är helt återhämtad efter urladdningen som Midnattsloppet ändå var, så jag tänker vila från löpningen ett par dagar nu. Och försöka ta mig i säng lite tidigare om kvällarna. Lever fortfarande som om jag hade semester och somnar på tok för sent, men måste ju ändå stiga upp klockan 6. Fullständigt ohållbart om man vill ha någon energi över för träning efter jobbet.

 

8 Comments

  • Reply Matthew 24 augusti, 2015 at 22:44

    Bra råd du ger! Om man reagerar någon slags fördröjning i kroppen under ett pass, är det alltid bäst att köra på den säkra sidan. Vila och ladda batterierna! Du kommer att vara i toppform snart igen.

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 augusti, 2015 at 21:35

      Ja, onödigt att ta ut sig i onödan om man inte orkar! Det blir ju alltid bättre så småningom 🙂

  • Reply Åsa 25 augusti, 2015 at 11:11

    Bra Ida! Vi måste kunna vila också och låta allt trilla på plats. Njut av att vila, äta och dricka och kom tillbaka till verkligheten igen!

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 augusti, 2015 at 21:36

      Jamen så är det! Några dagar utan löpning så är nog kroppen med på noterna igen sedan 🙂

  • Reply mdotter 25 augusti, 2015 at 17:26

    Usch, tycker det är jättesvårt att inte bli neg och onödigt självkritisk när det går motigt i löpningen.

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 augusti, 2015 at 21:37

      Framförallt tycker jag att det är så himla störande när löpningen går från att ha känts kanon – till helt plötsligt bara skit. Inte kul! Men man har ju iaf lärt sig att det vänder. Tur det!

  • Reply Fredric 25 augusti, 2015 at 18:46

    Vila sig i form är en smart inriktning 😉

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: