Annan träning än löpning

Det är ju skitjobbigt att bli stark!

27 september, 2015

Idag bockar jag av mitt tredje pass tillsammans med min pt. Det var kanske inte de bästa förutsättningarna idag, med tanke på att jag hade träningsvärk nästan överallt, men det var bara att pallra sig iväg ändå. Jag värmde upp på löpbandet och sedan kändes kroppen helt okej faktiskt. Ja, förutom en sak då: JAG ÄR SÅ HIMLA SVAG!

Alltså jag kan ju säga så här: man blir bra på det man tränar. Löpning har jag nog ganska bra koll på, kan nog springa ganska långt och ganska länge om jag vill. Men jösses vad jag är svag i överkroppen. Det är enormt tydligt att man försummat den när man plötsligt ska börja att träna den.

De två första passen jag körde med pt skrattade jag mig igenom. Jag tror att det var min försvarsmekanism på något vis. Skratta över hur svag och dålig jag är. Idag märkte jag att frustrationen började ta över istället. Det var plötsligt inte lika haha-roligt att vara svag. Jag vill inte vara svag. Och det är väl egentligen en bra insikt, det ökar ju viljan att träna mer styrka. Jag får väl komma ihåg hur det var när jag började springa; det gick ju inte över natten att jag plötsligt kunde springa en mil från att ha sprungit ingenting alls. Man måste faktiskt börja någonstans. Jag måste bara påminna mig själv om det.

Nu känner jag att det var helt rätt att köpa PT-pass. Visst, det kostar. Men det smakar också. Och smakar det så kostar det! Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror nästan att jag aldrig hade fixat det på egen hand. Förmodligen hade jag det, men frågan är om jag hade hittat tillräckligt med motivation för att fixa det på egen hand.

Kanske blir det så att löpningen får ta ett litet steg tillbaka en stund nu, fast inte helt förstås. Jag känner att jag måste fokusera på styrkan nu. På stabiliteten. Något löppass i veckan vill jag såklart också hinna med, men veckan har ju som bekant alldeles för få dagar. Och det duger inte att jag bara tränar styrka när jag tränar med min pt, då kommer detta styrkeprojekt ta alldeles för lång tid för min smak.

Hur är det med dig? Försummar du någon del av träningen eller är du duktig och allround? 

blogg14Hur laddar du inför ett gympass? Jag – genom att ta selfies! Tihi, som Madde säger.

 

18 Comments

  • Reply Mia 27 september, 2015 at 20:01

    Jag försöker vara allround. Löpningen finns alltid kvar oavsett, men ibland tappar jag styrketräningen helt på grund av olust eller tidsbrist. Min stora svaghet är rörligheten…men har börjat sticka in nån övning här och där när jag är på gymmet, vilket jag tycker är fullt tillräckligt då jag inte sitar på att bli en gummimänniska 🙂

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 27 september, 2015 at 20:08

    Ja, alltså, jag är också sjuuuukt svag i överkroppen. Inbillar mej att jag stärker upp den med yoga men det räcker nog inte riktigt. Märker ibland att jag får ont i korsryggen när jag springer och misstänker att det är p.g.a dålig bålstabilitet.

    Men du: Grymma du som gick och tränade trots träningsvärken. Kämpe! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 september, 2015 at 17:29

      Hehe, jag var så illa tvungen… Hade jag inte bokat pass med min pt hade jag nog inte åkt till gymmet igår…. 😀

  • Reply Linnea 27 september, 2015 at 20:26

    Alldeles för svag! Men har börjat med TRX nu så jag hoppas det kommer ge resultat.

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 september, 2015 at 17:29

      TRX är så himla bra! Har bara testat några gånger, men känns som att det tar rätt ordentligt på rätt ställen när man gör rätt 😀

  • Reply Kari 27 september, 2015 at 20:42

    Teknik är min stora svaghet men annars tränar jag ganska varierat. Styrketräning är svårt och tar längre tid att lära sig än mycket annat. Löpning kräver ju inte så mycket förkunskaper men för att träna styrka behöver man kunna en massa övningar, helst för olika muskler och i lite olika variationer.

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 september, 2015 at 17:30

      Styrketräning är ju jättesvårt! Efter tre pass kan jag ju konstatera att tekniken inte sitter riktigt ännu, haha.

  • Reply hopihopi 27 september, 2015 at 20:54

    Jag försummar nog också (tyvärr) styrketräningen, men har faktiskt blivit bättre på att träna det. Ifall jag har ont om tid i veckan och måste välja mellan löpning och styrka så väljer jag nog alltid löpning.

  • Reply marinaefbg 27 september, 2015 at 21:35

    Min PT har minst halva credden för mina resultat, han är fantastiskt, grym och helt galet bra på sitt jobb 😀 Kostat skjortan, men värt varenda krona. Jag har sparat in på annat, typ godis, fika och alkohol – och kläder, för det är ju ingen ide att köpa nytt innan jag är i en storlek jag tänker behålla, haha! Jag körde i lördags mitt 33e pass med honom och jag ser ärligt talat inte att jag kommer att sluta på länge, för även om jag börjar få till tekniken hyfsat bra så är det en helt annan intensitet, glädje och fokus de gånger han är med mot när jag kör själv. Och nu kan vi börja gå lite utanför komfortzonen också, tränade thaiboxning i lördags, helt amazing och jag är nog lite förälskad i den sporten tror jag 😀
    /Marina
    http://mindrefett.blogspot.se

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 september, 2015 at 17:32

      Låter verkligen helt underbart!! Bara efter tre pass med pt känner jag redan att det är värt varenda krona jag innan det är över kommer ha betalat för det… 🙂

  • Reply Katta / Move it Mama 28 september, 2015 at 15:15

    Jag slarvar med konditionen och vill helst bara köra styrka. ÄLSKAR styrketräningen, är mer skeptisk till kondition. He he.

  • Reply Hanna 28 september, 2015 at 15:34

    Jag är sjukt svag i mina armar men jag försöker nu att träna så att jag stärker hela kroppen. Kombinerar styrketräningen med löpning då det passar min målsättning bäst.

  • Reply Johanna 28 september, 2015 at 17:54

    Jag försummar rörlighet! Och coreträning! Får förstås in en del bålstabilitet via styrketräningen i övrigt, men lite till hade inte skadat. Och jag värmer alltid upp innan styrketräningen med 15-20 minuter rörlighet, men med min stelhetsgrad borde jag ge det cirka 40 timmar i veckan 😀

  • Reply Emmi - explorista.se 28 september, 2015 at 20:28

    Kände likadant när jag började på sjukgymnastik för knäna, tyckte väl själv att jag var rätt ok men tydligen var jag supersvag i vissa muskler. Menmen, då vet man ju vad man ska träna upp.

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: