Annan träning än löpning

Hemmastyrka a la Träningsblogga

25 oktober, 2015

Att vakna med huvudvärk för andra dagen i rad, och känna planerna på att starta dagen på gymmet grusas – inte kul! När huvudvärken väl var borta var klockan mycket, och eftersom jag var bortbjuden på middag fanns det inte en suck att jag skulle hinna varken till gymmet eller ut på en löprunda.

Men så fick jag världens snilleblixt! Så enkelt! Så halleluja moment! Man kan ju träna hemma! Det är jättemånga som gör det!

Så för cirka första gången i mitt liv körde jag ett hemmasnickrat styrkepass från start till slut, utan appar men med bara min egen kunskap. Jag tog med mig några grejer jag hunnit lära mig av de få gångerna jag tränat med PT, men mest blev det väl hipp som happ, och så körde jag.

DSC05563

Jag hade lite tid och det tog lite tid, en 20 minuter eller så, men jag blev svettig och det blev en helt okej genomkörare för i princip hela kroppen. När jag har mer tid tänker jag att jag kan köra samma runda två gånger. Och så kan man ju lägga till och ta bort grejer. Alltså, wow, har kommit på värsta revolutionerande grejen! Med en kettlebell, ett par hantlar och en yogamatta kan man ju hitta på en hel del grejer ändå. Det ska jag tänka på i framtiden!

DSC05528

Hela det första lilla hemmasnickrade styrkepasset a la Träningsblogga blev som följer:

Draken (med endast egen kroppsvikt), 5x på vardera ben
Squats, 10 x
Burpees 5 x, Kettlebell swing, 10 x (2 set)
Situps 10 x, Marklyft med kettlebell, 10 x (2 set)
Plankan, 1 minut
Axelpress med hantlar 10 x, Burpees 5 x (2 set)
Situps 10 x
Armhävningar mot bänk 10 x
Bicepcurl med hantlar 10 x

Tycker ändå att jag lyckades ganska bra för att vara en första-gångs-styrketränings-planerare!

DSC05522

 

10 Comments

  • Reply Ida 25 oktober, 2015 at 08:53

    Härligt! För min del blir det nästan bara hemmastyrka nu för tiden. Tycker det är kanon!

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 oktober, 2015 at 10:41

      Jamen himla smidigt verkligen! Kanske kör ett pass idag också. det var ju så himla härligt! 🙂

  • Reply Kari 25 oktober, 2015 at 11:01

    Hemmastyrka är det bästa! Jag kör ju all min styrketräning (tre pass i veckan) på egen hand, antingen i vardagsrummet eller i en park, och det går utmärkt. Det tar visserligen ett tag att komma på bra pass men när grundpasset väl finns på plats kan man börja variera och utmana sig själv allt efter dagsform. Jag saknar inte gymmet ett dugg!

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 oktober, 2015 at 17:16

      Så himla bra! Hoppas att jag kan ta mig för att träna hemma lite oftare framöver också.

  • Reply Matsdotter 25 oktober, 2015 at 11:53

    Heja hemmaträning!:) bara man har lite fantasi går det att få in träningen trots tidsbrist 😀

  • Reply Rund är också en form! 25 oktober, 2015 at 16:28

    Jag är verkligen dålig på att få till hemmastyrka, så all heder till dig!! 🙂
    En statisk planka är inte någon personlig favorit (bättre med en variant där man rör sig, men smaken är som baken).
    Utfall är en superbra övning att köra hemma, tycker jag. Antingen med kroppsvikten, eller med hantlar i händerna. 🙂

    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 oktober, 2015 at 17:18

      Utfall ska jag komma ihåg till nästa gång! 🙂
      Och njaae, plankan är nog inte min favorit heller, tycker däremot att sidoplankan kan vara rätt trevlig! Eller ja, trevlig och trevlig…. 😉

      • Reply Rund är också en form! 25 oktober, 2015 at 17:33

        Jag har lättare att ”fokusera” om jag kör t.ex. knä mot armbåde (typ ”mountainclimbers” när jag kör plankna. Då händer det något, mer än att man bara står still. Och coren används mer funkationellt. 🙂

      • Reply Rund är också en form! 25 oktober, 2015 at 17:33

        Funkationellt…? Bra om man kan skriva också. Du är ju lärare! 😮 Haha! 😉

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: