Mat och dryck och annat gott

Mellanmålstips som räcker i flera månader

31 oktober, 2015

Under veckan som gått har vi fått många bra mellanmålstips i många bra bloggar. Nyttiga och bra och enkla och goda. Så nu är det dags för min bekännelse: mina mellanmål är typ kaffe. Jag har aldrig bra mellanmål med mig till jobbet, så det blir alltid att jag dricker kaffe istället. Känner jag mig lite småhungrig kan jag ta en sådan där kaffe med mjölkpulver, för de mättar till och med lite… Ah, dålig hälsobloggare!

Ibland får jag dock för mig att slänga ihop powerbars eller liknande, som är lätta att stoppa i sig på språng. Efter träning till exempel, om maten dröjer lite.

Idag tänker jag därför bjuda på en favorit i repris, och lite mitt tänk när jag gör powerbars. Det är nämligen superlätt att göra powerbars har jag kommit på, man tar bara allt nyttigt man har hemma och gör en salig blandning av det.

Ni som har följt bloggen ett tag kommer kanske ihåg Idas improviserade powerbars, och om inte så får ni här en påminnelse. Jag blev faktiskt lite inspirerad av mig själv nu och tror jag ska testa på att improvisera lite igen någon dag framöver. Kanske lyckas improvisera fram ett helt nytt recept?

Idas improviserade powerbars

1. Följande mixas ihop i t.ex. en matberedare:
en näve var av följande: cashewnötter, gojibär, tranbär, dadlar
några matskedar chiafrön, pumpakärnor och Superbooster Berry (från Superfruit)
två äggvitor
ca 1 dl solhavredryck
ca 1-2 msk brödsirap
2. Häll över i en bunke och blanda ner havregryn till önskad konsistens
3. Blanda ner ännu mer gojibär och tranbär (pga så himla gott, och de andra är ju mixade och syns inte!)
4. Tryck ut på bakplåtspapper på en plåt eller i en form, så massan är ca 1 cm tjock
5. Skjuts in i ugnen, på 200 grader i 15-20 minuter
6. Låt svalna och skär i bitar
7. Ät en bit och få energi!

blogg26

Som bonus får du här en hel drös med bra mellanmålsinspiration från andra bloggare, så luta dig tillbaka och låt snålvattnet rinna.

Camilla tipsar om bananpannkaka på lite udda vis – i muffinsformar! Måste testa!

Ida (inte jag, men en annan Ida!) har ett gäng olika mellanmål som hon varvar mellan.

Malin tänker mellanmål i form av smoothies och hemmagjorda bars.

Helena har precis som jag (great minds think alike ju!) experimenterat fram egna bars, och jag tror nog att jag måste testa att göra hennes. De verkar sjukt bra!

Annika diskuterar mellanmålets vara eller icke vara och passar samtidigt på att tipsa om ”Kesofrutti” som jag blev lite nyfiken på.

Maria tipsar bl.a. om bananpannkaka, och detta är helt sjukt, jag vet, men jag har aldrig ätit bananpannkaka! Hur är det möjligt?

Charlotta Sofia bjuder ofta på recept på diverse nyttigheter. Nu tipsar hon bl.a. om ett bröd som ser riktigt gott och nyttigt ut. Kanske får göra det nästa gång jag får för mig att stöka på i köket.

Annika tipsar om glass till mellis, och det låter verkligen som någonting för mig! Gillar ju glass liksom.

Victoria skriver om mellanmål man kan köpa färdiga, och jaaaa… den där proteinpuddingen går inte av för hackor om jag får säga det själv. Har förresten sagt det själv en gång tidigare också.

Anna äter inte mellanmål, men tipsar ändå. Det vankas polentagryn och kokosmjölk.

Nu har du inte bara lite att välja bland till ditt nästa mellanmål. Har du kanske några andra bra tips? Har du t.ex. något kanonrecept på någon slags powerbar skulle jag inte bli jätteledsen om du ville dela med dig av det!

 

 

15 Comments

  • Reply Anna Jansson 31 oktober, 2015 at 08:25

    Bars är alltid smart. Jag gjorde för ett tag sen bars som påminde om chokladbollar fast nyttigare (fikon, kakao och nötter mixat). De blev himla goda!

  • Reply FIT by Emma Hå 31 oktober, 2015 at 10:43

    MÅSTE skaffa en matberedare pronto!

  • Reply Victoria 31 oktober, 2015 at 14:41

    Du fick hemmagjorda bars kännas busenkel att göra!

  • Reply Hanna 31 oktober, 2015 at 17:29

    Tänker också att jag måste skaffa mig en matberedare. Det verkar ju så smidigt!

    • Reply Träningsblogga - Ida 1 november, 2015 at 11:18

      Ja det är skönt att bara kunna släppa ner allt som ska mixas och låta den göra jobbet 😀

  • Reply Malin 31 oktober, 2015 at 18:38

    Tack för påminnelsen att bars inte behöver vara så komplicerat!

    • Reply Träningsblogga - Ida 1 november, 2015 at 11:18

      Varsågod! Inte behöver man ju hålla på och krångla till det i onödan! 😉

  • Reply Helena Enqvist 31 oktober, 2015 at 18:42

    De där powerbarsen ska jag göra! Funkar de att frysa? Tänkte att jag lika gärna kunde göra en stor sats när jag ändå håller på!

    • Reply Träningsblogga - Ida 1 november, 2015 at 11:19

      Jag vet inte, men det tror jag säkert! Jag hade de i kylen ett bra tag och de höll sig fräscha. Berätta hur det funkade om du testar att frysa!

  • Reply Maria Lavestedt Segeblad 31 oktober, 2015 at 20:54

    Haha vad skön du är, härligt ärlig!! Jag dricker inte kaffe men dina powerbars blev jag sugen på 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 1 november, 2015 at 11:20

      Hehe, finns ingen anledning att måla upp en förskönad bild av mig själv här 😉
      Testa powerbarsen, de är både lätta att göra och ganska goda!

  • Reply Mellanmål är inget för mig - FIT by Emma Hå 1 november, 2015 at 20:56

    […] så har jag en hel hög med tips åt er här! >> Bananpankakemuffins >> Jordnötssmör >> Powerbars >> Färdiga mellanmål för den late >> Polentagröt >> Chiapudding och hembakat […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: