Mat och dryck och annat gott

Vegetariska veckan – dag två

3 november, 2015

Jamen, jag är fortfarande sjukt pepp på mitt experiment om att äta vegetariskt i en vecka. Har liksom redan stött på problem flera gånger, och det säger ju något om hur mycket kött jag egentligen äter utan att tänka på det.

Som igår, när jag kom hem från jobbet och skulle fixa mat. Första tanken var: ”Ja, jag har det! Gör carbonarasås!”. Sedan kom jag på att carbonara verkligen inte är vegetariskt.

Och så kommer vi till lunchen idag då. Hade sen lunch och hörde folk snacka upp den goda färggranna vegetariska pajen som var det gröna alternativet i matsalen idag. När jag så kom till matsalen, hungrig som få, vad möter jag då? Nej, ingen paj i alla fall! Var bra sugen på att lägga ner mitt experiment där och då och ge mig på pannbiffen. Istället gick jag till ICA och köpte en sallad utan protein. Kändes ju sådär.

IMG_2388

Charlotta Sofia skrev ett inlägg med vegopepp idag, och hos henne låter det så himla lätt att vara vegetarian! Själv tycker jag bara att det är lite småjobbigt att inte kunna lägga på några kycklingbitar i ICA-salladen, eller steka upp köttbullar när jag kommer hem från jobbet. Men så är jag ju rätt kass på att laga mat utan en massa halvfabrikat, så det får jag nog jobba lite på…

Idag har jag i alla fall fyllt på skafferiet med lite bönor och annat som kan vara bra att ha, och hörni, det var förresten också ett problem: att hitta på affären! Alltså att hitta sådant man aldrig köper. Som bönor till exempel. Linserna gav jag upp, ty dem såg jag ingenstans.

 

12 Comments

  • Reply Kari 3 november, 2015 at 19:18

    Byt ut skinkan mot kantareller i carbonaran så blir det precis lika gott!

  • Reply Anna (orka mera) 3 november, 2015 at 19:32

    Älskar vegetariskt men är inte vegetarian. Hade inte haft några som helst problem att leva vegetariskt men tycker det är gott att äta kyckling och fisk ibland. Rött kött äter jag nästan aldrig utom när jag blir bortbjuden eller i form av pulled pork någon gång på sommaren (när Fredrik orkar stå vid grillen i 8 timmar…). Brukar säga att det är just pulled porken som gör att jag inte blir vegetarian på riktigt 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 3 november, 2015 at 20:50

      Jamen jag tror nog egentligen också att jag skulle klara mig utan kött, men lär knappast gå all in på det här med att vara vegetarian. Men kanske jag kan bli lite inspirerad till att äta vegetariskt oftare iaf, köttet behöver liksom inte bli go-to-maten, utan kanske kan börja hitta fler vegetariska alternativ. Hoppas på det! 🙂

  • Reply Mia 3 november, 2015 at 19:57

    Jag har perioder med bara veggomat ibland och har några bra på lager.

    1. Koka ihop en god tomatsås, släng i kikärtor. Fyll paprikahalvor med detta. Strö på ost och in i ugnen. Gratinera, ät och njut! Ha typ ris till.
    2. Gör burgare med haloumi istället för kött.
    3. Stek pannkakor och gör spännande och matiga fyllningar med till exempel keso och fetaost eller kikärtsröra.

    Lycka till!

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 3 november, 2015 at 21:17

    Haha, fast jag har ju varit vego i typ tio (?) år också så det kanske inte är så konstigt att jag tycker att det är lätt. Angående köpesalladen: Om det är plocksallad brukar jag lasta på med bönor och ost för att få fett och protein. Och passa på att kolla i vegofrysen i affären, där finns massor som kanske kan inspirera (och ”kött”bullar”) 🙂
    Eh, tycker jag låter lite mästrande här, det är verkligen inte meningen, vill bara tipsa. Tycker du är grym som kör vegovecka! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 3 november, 2015 at 21:31

      Hehe, inte mästrande alls, jag tar tacksamt emot alla tips! 🙂
      Och ang. salladsdisken: de hade INGA bönor i den, är inte det sämst? Lite ost fick jag med iaf, men…

  • Reply hopihopi 3 november, 2015 at 21:49

    Mitt bästa tips för vegetarisk mat är soppa, gärna puresoppa. Koka upp sötpotatis med lite morötter i vatten/grönsaksbuljong. Sen brukar jag ha i vitlök, chili och ingefära och så kör man allt i en matberedare/blender/stavmixer till pure när det är färdigt. Jag gillar att även tillsätta kokosmjölk när det är klart och så toppa det hela med fetaost/keso. (och bacon då ifall man inte är vegetarisk). Lätt att laga en stor sats på en gång och sedan frysa in i lunchlådor.

  • Reply Ida 4 november, 2015 at 03:23

    Jag är imponerad över att du ens tar dig för en hel vecka. Det skulle jag dra mig för. Jag älskar falafel. Det tar jag i sallad ibland om jag köper ute. Nu blev jag sugen på det också 🙂

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: