Löpning Nybörjarlöpning

Hur börjar man springa? Första delen.

23 november, 2015

Del 1 – själva springandet

Jag vill påpeka att jag inte har någon utbildning i stil med löpcoach eller ens har läst en bok om hur man får ett bra löpsteg. Jag är ingen expert på hur man kommer igång med löpning, om man nu inte anser en expert vara en sådan person som faktiskt har lyckats komma igång med löpning. För en sådan person är jag i alla fall.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur jag gjorde (och fortfarande gör) för att ta mig ut och springa, och jag tycker fortfarande att de tipsen är ganska bra, om jag får säga det själv. Däremot är de inte så konkreta om själva springandet, utan där handlar det nog mer om motivation. Läs här: Från en nybörjarlöpare till en annan.

Nu tänker jag alltså istället fokusera på kärnan i det hela med löpning: själva springandet! För hur mycket motivation man än har att ta sig ut så gäller det ju att man också får till det när man väl tagit sig ut genom dörren. Nu kommer jag beskriva hur jag började springa. Och det är just det där med dörren som får bli dagens första punkt.

  1. Ta dig ut genom dörren. 
    Det är det absolut svåraste. För min del, än idag, kan det ta hur lång tid som helst att bara ta mig ut. Jag kan byta kläder flera gånger, komma på att jag måste ladda mobilen, dricka en kopp kaffe, gå på toaletten ännu en gång. Ursäkterna att inte ta mig ut kan verkligen dra ut på tiden, hur mycket jag än egentligen vill ut och röra mig. Men egentligen är det inte så himla komplicerat, det är bara att.. jaa.. ta sig ut genom dörren.
  2. Mix it up!
    I början varvade jag väldigt mycket mellan löpning och gång. Jag insåg nämligen ganska direkt att jag inte skulle lära mig att gilla löpning om det blev blodsmak varenda gång jag försökte. Faktum är att jag i början mest promenerade, för att jag behövde få upp konditionen om jag ville kunna springa längre än en kilometer åt gången.
  3. Ha tålamod. 
    Genom powerwalks och lite spring får man upp konditionen ganska snabbt, men har man inte tränat någonting alls innan (så som det var för mig) så hänger inte resten av kroppen med. Jag minns första gången jag lyckades springa 3 km. Då hade konditionen lätt kunnat låta mig springa en kilometer eller två till, men mina ben var så svaga att de inte orkade. Det tar ett tag att bygga upp muskler som inte finns, men det är värt arbetet.
  4. Undvik skador genom att skynda långsamt. 
    Det är tacksamt att börja springa. Man märker snabbt hur mycket bättre man blir. Det är jättekul, men kan tyvärr göra att man blir för ivrig. Jag blev så ivrig den första sommaren att jag gick från att inte ha sprungit någonting alls till att öka från, säg 3 km en dag till 6 km nästa. Och så höll jag på. Inte konstigt då att jag var tvungen att ta ett uppehåll på flera veckor för att jag inte kunde stå på fötterna. Överbelastningsskadorna var ett faktum och avslöste varandra. Efteråt har jag läst att man ska öka träningsmängden med max 10% i veckan. Inte med 100% som jag gjorde, med andra ord.
  5. Alternativ träning och uppbyggnad 
    Det blev ganska snabbt tydligt för mig att jag inte bara kunde träna löpning, även om jag hade blivit totalt förälskad i den. Det ledde bara till bekymmer i form av skador, så därför införskaffade jag mig ett gymkort. Löpning sliter så otroligt mycket, så det är inte rimligt att köra var och varannan dag om man är nybörjare. Försök att börja gilla spinning eller någonting liknande. Och glöm inte bålträningen, hur tråkig den än är!
  6. Träningsprogram? 
    Det körde jag inte med, men då gick det ju inte heller så himla bra för mig i början med tanke på alla överbelastningsskador. Det finns en massa appar med syfte att man ska kunna springa t.ex. 5 km, och alla löpartidningar bjuder då och då på nya träningsprogram. Fast jag tror inte att man behöver det. Jag tror helt enkelt att nyckeln är att man inte ska tycka att det är så bedrövligt jobbigt att springa, dvs. dra ner på tempot om det känns jobbigt, gå en bit, stanna och fota en blomma eller ta en selfie, jogga mellan lyktstolparna. Känner du att det är pest och pina att springa så kommer du ju inte fortsätta, och vad är värre? Att stanna för att ta en bild, eller att aldrig komma igång? Tycker du intervaller känns jobbiga? Skit i dem! Blir du rastlös och tycker det är tråkigt att springa? Gå en minut, spring en minut. Osv osv. Hittar du lust och glädje kommer du ju att fortsätta.
  7. Spring utomhus
    Jag vet att det finns en del som föredrar att springa på löpband, men personligen kan jag inte riktigt förstå det. Den största tjusningen med löpning är ju att få vara ute, att andas frisk luft, och det är så mycket roligare att se på folk/omgivningar än att att stå och trampa på ett löpband framför en tv på ett gym.
  8. Gör det nu! 
    Tänker du att det är bättre att börja första dagen på en ny månad? 1 januari? Mitt i sommaren när det är varmt? Nej nej nej. Vill du börja springa så gör det nu. Exakt nu. NU! Det gör ingenting om du bara orkar en minut åt gången, då har du ju faktiskt ändå börjat! Kör!

IMG_3326 4

Tycker du fortfarande att det känns tungt, tråkigt, segt och jobbigt? Då får du kika in här imorgon igen, för då ska jag berätta om hur snabbt man ser framsteg och hur otroligt peppande det är.

 

 

18 Comments

  • Reply Lina 23 november, 2015 at 17:11

    Roligt med tema!!

  • Reply Hanna 23 november, 2015 at 18:16

    Bra inlägg!

  • Reply Paula 23 november, 2015 at 23:05

    Roligt tema ju! Jag håller med om att en app kanske inte behövs men det är också ganska skönt att ha en sådan som säger åt en ungefär hur en ska lägga upp träningen och också att en känner att en verkligen förbättras och orkar mer 🙂 Jag använder mig av C25K och tycker den är grym. Lagom lätt från början plus att den säger till i hörlurarna när en ska springa och när en ska gå. Grymt för en som behöver struktur annars blir det inget av haha

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 november, 2015 at 11:42

      Bra app-tips! Ska kolla den! Även om jag i regel inte använder appar eller träningsprogram så är jag ändå alltid lite nyfiken… 🙂

  • Reply Mari 24 november, 2015 at 08:07

    Bra inlägg och kul med tema =) Ska bli kul att läsa vidare.

  • Reply Camilla Lind 24 november, 2015 at 09:18

    Bra inlägg! 🙂

  • Reply Hur börjar man springa? Andra delen. - Träningsblogga 24 november, 2015 at 09:32

    […] körde jag mest powerwalks i kanske två veckor innan jag började testa på att jogga lite. Och som jag skrev igår, jag kunde öka från 3 km den ena dagen, till 6 km ett par dagar senare, för jag kände så […]

  • Reply Anna (orka mera) 24 november, 2015 at 10:59

    Det där med att ha ågren innan man tar sig ut släpper inte nödvändigtvis med tiden…. Jag springer ju en hel del men fortfarande känner jag igen mig galet mycket i punkt 1! Vet inte hur många gånger jag hinner gå på toan, äta några nötter, dricka lite vatten, byta skor, kolla mailen innan jag verkligen tar mig ut. Tar nog en timme. Därför är morgonpass bra, då hoppar jag bara i kläderna och går ut. Utan att fundera. Värsta tidsbesparande åtgärden 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 november, 2015 at 11:44

      Haha, eller hur! Jag kan t.o,m. ”Nääämen jag ska bara göra en ny spellista så jag har något bra att lyssna på” – det kan ju ta flera timmar typ, haha 😀

  • Reply Emmi - explorista.se 24 november, 2015 at 20:26

    Vilket bra inlägg! Jag är ju sån där att jag tränar på, kommer upp i att springa en mil, och sen slutar jag igen. Löpning är ju inte riktigt min favorit, men jag skulle vilja komma till nivån att milen är normallängd på löppassen. Ser fram emot morgondagens inlägg!

  • Reply Hur börjar man springa? Tredje delen - Träningsblogga 25 november, 2015 at 16:54

    […] Del 1 – Själva springandet […]

  • Reply Hur börjar man springa? Femte delen - Träningsblogga 27 november, 2015 at 09:29

    […] så du har äntligen kommit igång med löpningen. Du har köpt dina (o)nödvändiga prylar, tagit dig ut genom dörren, märkt av dina framsteg, […]

  • Reply Clara Edvinsson 29 november, 2015 at 20:05

    Punkt 1 är ABSOLUT svårast!! Men när man väl gått ut så älskar jag det och jag älskar även känslan när jag gått in igen efter rundan.

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: