Julkalender 2015 Styrketräning

Ett styrkepass bakom lucka fem

5 december, 2015

IMG_5414

Om man nu inte räknar det som mindfulness, de fyra minuterna det tog att somna från det att jag lade huvudet på kudden, så misslyckades jag kapitalt med att leva upp till gårdagens lucka i julkalendern. Det är uppenbarligen lättare att ta sig i kragen och dra ut och springa än att köra fyra minuter mindfulness.

Men jag kör vidare med julkalendern ändå. Missade även tv-kalendern igår och inte tänker jag ju sluta se den för det.

Så då går vi raskt vidare till lucka 5 (herregud vad dagarna går snabbt även denna månad)!
Bakom lucka 5 hittar vi ett litet styrkepass som passar fint att göra hemma, skyddad från Helga.

Fem övningar, fem repetitioner, fem varv. Såklart. 

  1. Marklyft med kettlebell
  2. Burpees
  3. Armhävningar
  4. Russian twists med medicinboll eller hantel (5 på varje sida)
  5. Kettlebell swings

Tror att det kan bli lite svettigt i alla fall! Den som lever får se. Blir det inte tillräckligt svettigt kan man ju alltid köra fem varv till. Bara man håller sig till siffran fem så är allt tillåtet.

 

15 Comments

  • Reply Linnea 5 december, 2015 at 08:31

    Vet du hur sugigt det är att läsa om den här roliga utmaningen och inte kunna delta??????? Hatar min sega förkylning!

  • Reply Mari 5 december, 2015 at 08:45

    Höll också på att faila på gårdagens lucka, men räddade den med 4 stretchövningar x 4 varv. SÅ skönt! Jag måste börja med stretch igen, ordentligt.
    Hoppas dagen blir strålande =)

    • Reply Träningsblogga - Ida 5 december, 2015 at 10:03

      Stretch! Där sa du något! Är så otroligt dålig på det…
      Hoppas att du också får en strålande dag!

      • Reply Mari 5 december, 2015 at 10:07

        Mm, en glömmer det lätt. Men en behöver det 🙂

  • Reply Camilla Lind 5 december, 2015 at 10:20

    Grymt tips! Kör denna senare idag!

  • Reply Malin 5 december, 2015 at 19:54

    Körde också en fem-fem-fem idag. Fast med gummibandsövningar för flodhästar som jag som inte klarar sånt som kräver corestyrka för tillfället ?

    • Reply Träningsblogga - Ida 6 december, 2015 at 10:21

      Alltså det här med gummiband. Har testat en övning typ en gång. Kan du inte tipsa om några bra övningar? Tror jag har ett gummiband i någon gömma!

  • Reply Märta 5 december, 2015 at 22:13

    Hehe jag har nästan med samma upplägg på min julkalender, men med lite maskningsvarning. Jag tänkte köra 7×7, dvs 7 övningar, 7 reps, men INTE 7 varv.
    /Mrs Maskare

  • Reply annamjansson 6 december, 2015 at 10:18

    Härligt tips! Det passet sparar jag till en annan dag för idag är det ju den 6e 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 6 december, 2015 at 10:24

      Haha ja precis, man kan ju inte göra en femma den sjätte, någon ordning får det vara! 😀

  • Reply Rund är också en form! 6 december, 2015 at 10:39

    Låter som ett utmärkt pass! Blir man inte alltid svettig av burpees…? (Hatkärlek)!
    Även om man bara EN… .Märkligt det där!! Eller så är jag klen. Haha! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 6 december, 2015 at 11:10

      Haha jo, jag håller med… Burpees är burpees liksom! Sjukt jobbiga, men så himla himla härliga 😀

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: