Styrketräning

De bästa övningarna för styrketräning hemma

12 december, 2015

Både här i bloggen och på Facebook efterlyste jag era bästa övningar för att riva av ett pass styrketräning hemma. Det blev ett gäng tips på övningar som inte kräver gym, eller ens ett enda redskap förutom kroppen. Perfekt så här i stundande juletider då man kanske är på resande fot, eller helt enkelt inte har tid eller lust att dra sig till gymmet.

  • Många var övertygade om att armhävningar såklart alltid måste vara med.
  • Burpees var också en klar favorit.
  • Kari tipsade om Stjärnan: Stå i sidoplanka (gärna på armbågen) och lyft det övre benet så att kroppen formar en ”stjärna”.
  • Hopihopi föreslog omvända burpeesdu rullar ner på ryggen, gör en crunch och sedan hoppar upp igen.
  • Burpees, rygglyft, utfall, draken och dynamiska plankor föreslog Malin.
  • Denna Q-vinna tyckte att man kan ta hjälp av soffan och köra dips och armhävningar.
  • Charlotta Sofia tipsade om en grym magövning som hon kallar rumplyft, instruktioner finns här.

Har du fler redskapslösa övningar på lager? Tipsa gärna, så fyller jag på listan. 

DSC05562

 

9 Comments

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 12 december, 2015 at 11:28

    Åh, toppen med en sån här lista! 🙂 Behöver all inspiration jag kan få när det gäller hemmaövningar.

  • Reply Emmi - explorista.se 12 december, 2015 at 11:33

    Charlottas rumplyftövning är den som jag kallar bensäkningar, superbra. Brukar dock köra med raka ben, svanken mot golvet och sedan sänka de raka benen hela vägen till marken. När man är uppe igen kör man rumplyftet, med benen lite framåt eller rakt upp – inte bakåt mot huvudet (då blir det inte lika tungt). Varför har den här övningen inget namn?! 🙂

  • Reply Jennie skoglund 12 december, 2015 at 17:13

    Kolla in min instagram lifeofskoglund så finns många bra övningar för hemmaträning. Bara fantasin som sätter gränser

  • Reply Kari 12 december, 2015 at 22:14

    Jag har precis hur många som helst! Utfallsteg så klart: vanliga / dynamiska, med en fot på soffan eller med ”hopp” (alltså stå i utfallsposition och hoppa rakt upp och byt plats på benen – jag kallar de här ”Russian splits”. Pissande hunden med en spark (stå på alla fyra, lyft ett ben åt sidan och räta sedan ut det). Plankan: statisk, dynamisk med benlyft (upp eller åt sidan), dynamisk där man alternerar mellan att ha raka armar eller att stå på armbågarna. Och så gillar jag tåhävningar.

  • Reply Linnea 13 december, 2015 at 07:46

    Jägarvila, squats, plankan, upphopp!

  • Reply Q-Vinna 13 december, 2015 at 20:48

    Toppenbra övningar för julens hemmaträning!

  • Reply Lisa 15 december, 2015 at 21:02

    Men du som är beroende av telefonen MÅSTE ju ha sett Nike Training Club appen! Typ skitmånga kortare eller längre styrke och pulsprogram att göra hemma. Ibland med lite redskap, men måna utan. Hur bra som helst

  • Reply Dagens styrketräning | hopihopi 17 december, 2015 at 20:07

    […] Efter två vilodagar, blev det idag ett styrketräningspass. Jag komponerade ihop ett eget med olika övningar. Det blev bl.a benböj, utfall, armhävningar, lite rygg och mage och så lite jägarvila för att pressa ut det sista ur benen. Totalt tog passet lite på en timme och jag tror nog att det kommer att kännas imorgon. Jag hittade inspiration från denna fina lista. […]

  • Reply Effektiv styrketräning hemma - Träningsblogga 20 januari, 2016 at 17:39

    […] länge sedan skrev ett inlägg som är exakt som det jag vill skriva nu. Då hade jag efterfrågat mina läsares bästa hemmaövningar, och som vi vet vid det här laget så är ni ju helt grymma på att komma med bra träningstips. […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: