Träningsrelaterade prylar, skor och kläder

Recension av kompression

19 december, 2015

Sponsrat inlägg

Jag älskar kompressionskläder. Springer till exempel aldrig utan kompressionsstrumpor. Jag vet inte om det ger någonting egentligen, men jag tycker de sitter åt bra och jag har inte alls lika mycket problem med benhinnorna som jag hade innan jag sprang med kompressionsstrumpor. Jag tänker att det kan ju knappast skada i alla fall.

Jag fick hem att prova ett par produkter från webbutiken Sportsmart.se. Det var en kompressionströja och ett par kompressionsstrumpor i ull. De sistnämnda har jag inte kunnat testa i skarpt läge ännu, eftersom det fortfarande är 10 grader varmt ute en bra bit in på december månad. Skärp dig, vintern! Egentligen är strumpan gjord för skidåkning, men jag är rätt säker på att de är sköna att springa i också, så jag hoppas på några riktigt kalla löpturer när jag åker norröver nästa vecka! Tidigare vintrar har jag bara sprungit i vanliga strumpor, men hört att det är gott med ull så nu längtar jag efter kyla för att få testa (följt av ett varmt skumbad, åååh, kom igen vintern!)

IMG_0789

Så, kompressionsstrumpor – absolut min grej och jag har lagt alldeles för mycket pengar på sådana i mina dagar. Kompressionströja däremot, det hade jag aldrig testat förut. Tänker att överkroppen inte är så himla ansträngd när man springer och således inte behöver kompressionen lika mycket som benen, men det är säkert inte sant.

Nu har sprungit i denna tröja ett par gånger, och tycker precis som med strumporna att det är rätt skönt när kläderna sitter åt ordentligt när man springer. Jag gillar liksom känslan, känner mig snabbare i åtsittande kläder. Är det jättekonstigt? Hursomhelst, i denna milda vinter som vi har passar den perfekt som ett närmast-kroppen-lager; än så länge är jag nog inte helt bekväm med att ha en sådan tajt tröja och ingenting annat över…

IMG_0792 IMG_0750 IMG_0794

 

6 Comments

  • Reply Mari 19 december, 2015 at 12:37

    Åh, fina grejer =) Kul att testa! Men som du säger, vintern år gärna skärpa sig.

  • Reply Fredric 20 december, 2015 at 07:05

    När jag tränade som mest och målinriktat, för RM och SM, körde jag med kompressionsstrumpor. Det gjorde ca. 10 sekunder snabbare km-tider, med samma puls. Med andra ord: 7 minuter på ett marathon, just like that 😉 Använde också en väldigt tight triathlondräkt med avkylningsförmåga. Tror faktiskt att kompression av överkroppen kan vara värdefullt, lungmuskulaturen utmattas kraftigt under en ultratävling.

    • Reply Träningsblogga - Ida 20 december, 2015 at 09:08

      Ah! Kul att läsa! Ännu en anledning till att fortsätta med kompression alltså 🙂

  • Reply Rund är också en form! 20 december, 2015 at 10:45

    Jag känner igen mig i känslan att inte vara 100 % bekväm i en supertajt tröja.
    Men ändå; du är superfin Ida. Glöm inte det! 🙂

    Kram M

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: