Löpning

Teknikträning på is

28 december, 2015

Det sägs att vintern och dess förrådande underlag är en ypperlig tid för att träna löpteknik. Med snö och is som underlag är det förmodligen inte en bra idé att köra sina allra snabbaste pass under denna period, utan istället ta det lugnt, samla kilometer och kanske fokusera lite extra på löpsteget.

Det tog i alla fall jag fasta på igår när jag gav mig ut på vinterns första riktigt isiga runda.

Väderläget här i Luleå har varit att det snöade julafton, regnade juldagen, blev massa minus på annandagen. Ni kan nu säkert skapa er en bild av hur vägarna ser ut. Om inte så har jag såklart förberett lite:

DSC06001

Needless to say: det gäller att tänka på var man sätter ner fötterna. Eller snarare, hur man sätter ner fötterna. Det är faktiskt väldigt intressant att ge sig ut på en löptur med det som fokus. Igår var jag mest störd på att broddarna och gruset gjorde att det lät så mycket när jag sprang, så jag försökte springa på ett sätt som gjorde att jag landade mjukare. Det funkade faktiskt! Resultatet blev att jag landade mer på framfoten än jag gör i vanliga fall (jag är en klassisk häl-landare), och det sägs ju att det ska vara bra.

Men det är ganska jobbigt att springa på ett litet annorlunda sätt än vanligtvis. Landar man vanligtvis på hälen känns det otroligt konstigt att landa på framfoten, och förmodligen vice versa. Helt plötsligt arbetar muskler i fötter och vader som man knappt trodde existerade. Men det kanske är det som är så bra med att springa på is, att man istället för att ösa på och ramla och bryta ben, faktiskt har ro att ta det lite lugnt och träna lite teknik. Och det är inte bara fötterna som fokuserar lite extra, bålmuskler och armar arbetar också på ganska bra när man säger åt dem att göra det. Otroligt intressant att känna efter hur kroppen fungerar när den springer! Kan rekommendera det.

DCIM132GOPRO

 

2 Comments

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 28 december, 2015 at 14:27

    Ja, det är spännande att fila på löpsteget. Dessutom kan det ge intressant träningsvärk på nya ställen 😀

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: