Allt och inget

Mitt stora träningsmål 2016

1 januari, 2016

DSC06331

Hej 2016! Vad trevligt att du är här! I år händer massa kul; jag börjar på mitt nya jobb på riktigt (innan jul hann jag ju bara vara där tre dagar), jag fyller 32 (vad det nu är som är så himla kul med det), ser Håkan Hellström spela på Ullevi, och så åker jag till New York igen (så sjukt!).

Men nu är ju detta en träningsblogg, så låt oss fokusera på vad som kommer hända i träningsväg detta år.

Jag brukar sätta upp mål med träningen då och då. Det kan vara veckovis, månadsvis eller årsvis. Mål för sommaren, mål för hösten, mål för helgen och så vidare. Sedan är jag inte jättenoga med att målen går i lås, missar jag ett träningspass så är det inte hela världen. Målen inför 2015 gick det både bu och bä med, som jag har varit inne på förut.

Men 2016 då?

I träningsväg än så länge väldigt oplanerat faktiskt. Mitt livslånga mål med träningen är att jag ska fortsätta att tycka om att träna, så det står ju kvar. Sedan har jag saker jag vill göra i framtiden, som att springa New York Marathon och något fjällmaraton. Det kommer inte hända i år.

I år struntar jag i tider, i att persa på milen eller att springa si och så många kilometer varje vecka. I fjol sprang jag så många lopp att jag under en period sprang lopp var och varannan helg. Det blev för mycket och i år kommer jag att ligga lågt med att planera in lopp. Jag tänker springa lopp när/om jag har lust med det, de flesta går ju att efteranmäla sig till samma dag eller åtminstone samma vecka.

Men en sak är inplanerad sedan länge. Det är min stora revansch eftersom jag var skadad och inte kunde träna ordentligt för det i fjol och således stod över det.  Jag ska ta mig an Göteborgs gator i 21,1 km en gång till. Japp, Göteborgs stora folkfest, det där som gjorde att jag hånskrattade åt folk som gjorde det för bara några år sedan. Halvmaraton. Göteborgsvarvet. Jag längtar! Läs förresten också om Emmas mål, varav ett är att springa denna distans, fast inte möjligtvis detta lopp.

Jag är så glad att 2016 är här! Att det är dags att börja träna ordentligt för Varvet! Att det ”bara” är 141 dagar kvar! Jag längtar efter att fortsätta träna som jag gör, springa och gymma, men att ha Varvet så pass nära att det känns som att det är det jag tränar för.

Hur snabbt ska jag springa det då? Spelar ingen roll! Förra gången (2014) sprang jag på 2:14, så självklart skulle jag vilja springa snabbare än det, men ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket. Det jag vill är att åter få uppleva den härliga känslan av att susa (nåja) upp för Avenyn och fortfarande känna mig stark.

Herregud vad jag är flummig och o-resultatinriktad.

DCIM132GOPRO

 

 

9 Comments

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 1 januari, 2016 at 14:07

    Jag tror att en liksom landar i det där efter ett tag: Först är en helt vild och försöker persa på varenda liten runda, sen inser en att det inte går. Kanske känner en sej lite nedslagen av det ett tag men sen inser en att en kan träna precis så som en vill. Så skönt tycker jag! 🙂

  • Reply Mari 1 januari, 2016 at 15:51

    Låter som sunda och kloka tankar om året. Ser fram emot att hänga med dig =)
    Ska du inte anmäla dig till Blogger Boot Camp, vore kul att vara där tillsammans =)

  • Reply Annelie 1 januari, 2016 at 15:59

    Låter som ett härligt träningsår att se fram emot!

  • Reply Q-Vinna 1 januari, 2016 at 18:15

    Bra mål tycker jag! Hålla på och persa hela tiden går inte an 😉 Bättre att hålla sig på ungefär samma nivå. Jag har hållit mig där i ungefär 20 år nu och det funkar :). Varvet som är så kul! Måste springa det loppet någon fler gång. Vilken folkfest!

  • Reply hopihopi 1 januari, 2016 at 21:50

    Det låter som bra mål inför 2016! Det är alltid extra kul att följa någon som tränar inför samma distans (halvmara) som en själv gör, kul att få lite inspiration och träningspepp längs vägen

  • Reply Camilla Lind 1 januari, 2016 at 23:29

    Härligt år! Blir kul att följa dig!

  • Reply Malin 2 januari, 2016 at 06:35

    Låter sunt tycker jag, att ha ett år med lite annat fokus efter ett år med mycket lopp och även lite skador. Ska bli så kul att följa!

  • Reply Mina träningsmål 2016 – i upplevelsernas tecken | Helena Enqvist - hon som cyklar lite 2 januari, 2016 at 18:01

    […] Hur jag tänker lägga upp träningen inför kommande säsong får bli ett eget inlägg. Jag har mycket att lära av mig själv. Vill du har mer inspo tycker jag du ska kika in hos Annika och hos Ida! […]

  • Reply Helena Enqvist 4 januari, 2016 at 22:31

    Låter sunt att inte fokusera så mycket på tider och pers (här skulle jag ju behöva lära mig lite av dig då haha) Min sambo har sprungit varvet och talar så gott om det, kanske något att göra i framtiden eller så. När jag överlevt en sommar av löpning. Det blir ett roligt år att följa dig och jag är glad att jag hittat din blogg via nätverket!
    Och du..en fjällmara….nästa år? Tycker defentivt att du springa en 🙂

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: