Allt och inget

Att registrera sin träning

2 januari, 2016

Jag är inte så mycket för nyårslöften, men däremot pratar jag gärna om mål och förhoppningar. Det känns som att det blir så mycket krav så fort det blir ett löfte.

Men nu har jag kommit på en sak som kanske inte känns jättekul, och därför blir det för mig inte egentligen ett mål eller en förhoppning utan faktiskt ett måste. Eller ja, ett löfte. Jag vill räkna kilometer!

Alltså så här. Jag gillar ju statistik. Bloggstatistik till exempel, men också träningsstatistik. Och det smärtar mig ju lite att jag har absolut noll koll på hur långt jag sprang förra året. Jag har verkligen ingen aning! Jag har mina löprundor väl dokumenterade i bloggen, men i dem är det inte så mycket om hur långt jag sprang utan snarare om hur känslan var när jag sprang. Och oavsett: kan ju inte läsa igenom en hel årsförbrukning av blogginlägg bara för att räkna ut hur mycket jag har sprungit.

Det kanske klingar lite i otakt med att ett av mina träningsmål för året är att tagga ner lite: ”I år struntar jag i tider, i att persa på milen eller att springa si och så många kilometer varje vecka.”. Men även om jag släpper lite på kraven med tider och dylikt, så är det ju ändå kul att veta… Om inte annat så för att i december kunna göra en sån här snygg översikt och se hur långt ner i Europa jag hade kunnat springa.

Så nu är frågan, var registrerar man bäst/lättast sin träning? Tycker att Funbeat är rätt estetiskt icke-tilltalande, men jogg.se tycker jag inte funkar perfekt när jag vill ladda in träningspass från min Garmin. Om man använder Svettig-appen när man springer åker passen rätt in på jogg.se efteråt, och det är ju smidigt, men då måste man ju också ha igång en app när man springer och det glömmer jag alltid bort. Hur gör ni?

DCIM132GOPRO

 

28 Comments

  • Reply Mari 2 januari, 2016 at 12:30

    Ja, det där med appar och sidor på nätet borde en kanske testa. Jag är en sådan där som älskar papper och penna 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:35

      Jag gillar också papper och penna! Men mkt mer jobb med att göra sammanställningar sedan bara 😉

  • Reply Happy 2 januari, 2016 at 12:35

    Jag använder Runkeeper appen men jag tror även du kan ladda in dina pass från Garmin – vet att jag sprang 1073kilometer under 2015 =)

  • Reply Jens 2 januari, 2016 at 12:59

    Shapeline och runkeeper använder jag. Runkeeper använder jag när jag springer, sen är den samman kopplad med Shapeline så jag får in allt där. Kan Starkt rekommendera det.

    Kör hårt

  • Reply Camilla Lind 2 januari, 2016 at 13:26

    Jag använder Runkeeper och jogg.se. Jogg.se mest för att statistiken där är så mycket enklare att få fram än Runkeeper.

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:37

      Jag körde jogg.se ett tag, och gillade det egentligen (förutom det där att det var lite bökigt att få in passen från Garmin). Kanske får återuppta det!

  • Reply Håkan 2 januari, 2016 at 13:30

    Har du en Garmin klocka, så är Garmin Connect det absolut enklaste och väldigt bra. Men det är inte så ”socialt” som t ex Funbeat. Så frågan är om du vill dela med dig av din pass, eller mer hålla det för dig själv.

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:38

      Det är ju nog mest för mig själv, så Garmin Connect kanske är något att satsa på. Ska kolla det!

  • Reply Linnea 2 januari, 2016 at 14:58

    Åh jag måste räkna hur långt jag sprang förra året när jag kommer hem! Sjukt kul att veta vart jag hade kommit. ☺️

  • Reply annamjansson 2 januari, 2016 at 17:54

    Jag använder en app som heter Strava där man både kan springa och cykla samt ”tävla” mot sig själv och andra på olika sträckor. Nördigt ja!

  • Reply Lina 2 januari, 2016 at 18:48

    Jag var tvungen att summera min träning oxå. Då får man något att följa upp nästa år 🙂 Kul!

  • Reply FIT by Emma Hå 2 januari, 2016 at 19:57

    Runkeeper alt gps-klocka + excel är det enda som funkar för mig! Jag vill inte vara beroende av en tredje part för att ha koll på min statisik. Tänk om jogg stänger ner, då fösrvinner alla mina rundor! Ett google doc är det längsta jag kan tänka mig att sträcka mig till, det går fort att exportera till datorn om det skulle behövas =)

  • Reply Anna (orka mera) 2 januari, 2016 at 20:01

    Jag kör funbeat. Tycker den är enkel och bra. Även om rapporten kräver sin insats för att få ordning på. Men så tittar jag på den max en gång om året också, så det jag hinner lära mig hinner jag liksom glömma till nästa gång. Men det är kul att ha sparat. Jag har all statistik från typ 2006 och det är kul att se sina toppar och dalar 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:41

      Åh, så roligt! Sjukt less att jag har så dålig statistik från mina rundor. Gillar ju ändå att ha koll på saker och ting!

  • Reply Kari 3 januari, 2016 at 17:33

    Jag reggar allt på funbeat men du kan ju regga direkt via Garmin också. Om jag inte skulle regga skulle det bli kaos, kalabalik och skador direkt. Dels vill jag ha koll på fördelningen av träningen (inte bara göra rolig löpning utan också nyttig styrketräning) och dels vill jag ha koll på vilan. Jag vet inte hur många gånger jag ojat mig över att jag är sliten och sedan kollat funbeat och upptäckt att jag inte haft en vilodag på över en veckan. Det bästa argumentet för att regga träningen för min del är när jag går tillbaka till tiden precis innan jag fick diskbråck och konstaterar tre veckor utan styrketräning, samt en kommentar om att ”bäckenet känns snett, behöver uppsöka kiroproktor” på sista löppasset…

  • Reply Rund är också en form! 3 januari, 2016 at 17:38

    Kör runke-per som app.
    Däremot laddar jag inte upp det på jogg.se utan skriver in det manuellt. I värsta fall ( eller hur man nu ser det) kan man även mäta sträckan man sprungit manuellt på jogg, om man t.ex. glömt köra med någon app.

    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:45

      Haha jag är så enormt lat när det gäller sånt där – skrev in rundorna manuellt på jogg.se ett tag, men tappade det helt för att jag tyckte det var så jobbigt… Veeeerkligen jobbigt att skriva in några siffror 😉

  • Reply Petra 3 januari, 2016 at 22:54

    Hej hej. Såg på instagram att du ska till new york i år. Får man fråga hur du bokat flyg o hotell o vart priset landAr ungefär? Själv sugen på att åka.

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 januari, 2016 at 15:43

      Hej! Jag flyger med SAS från Göteborg och det går på ca 5500 tur och retur. Sedan delar jag hotellrum med mina föräldrar och det kommer kosta typ 3000 per skalle. Överkomligt för att vara i NYC! 🙂

  • Reply Mitt enda nyårslöfte - Träningsblogga 18 december, 2016 at 12:14

    […] jogg.se – eller nåja, i alla fall när jag lägger in den där. Nästa år, då jäklar! (Tänkte tydligen likadant inför detta år, men nästa år, då […]

  • Lämna ett svar till Träningsblogga - Ida Avbryt svar

    %d bloggare gillar detta: