Löpning Lopp

Träningsprogram för Göteborgsvarvet 21 km. Eller?

8 januari, 2016

Jag är lite i valet och kvalet angående hur jag ska träna inför Göteborgsvarvet. Det är ju inte förrän den 21 maj, men tiden går fort när man har roligt, så det är nog dags att börja tänka lite på det där nu. Det var som att när nyåret kom, då kom också halvmaratänket på allvar.

Första och enda gången jag sprang Varvet, då hade jag inte direkt någon plan innan jag fick en spark i baken i och med ambassadörsskapet för Midnattsloppet. Då fick jag nämligen ett träningsprogram av en personlig tränare. Det följde jag till punkt och pricka, och det var perfekt, för det var ju utformat med mig som mall, om man säger så. Det programmet fick jag fem veckor före loppet, så det var ganska intensiv träning som gällde. Och jag tog mig springandes (nåja, krypandes är kanske ett lämpligare ord) i mål.

Och nu då? Nu vill jag vara ute i god tid. Jag vill inte börja träna specifikt för halvmaran bara fem veckor innan, jag vill börja ta tag i det nu. Men hur ska jag träna? Träningsprogram i tidningar, eller träningsprogram som man köper, de är ju inte direkt anpassade efter mig, och då känns de inte helt rätt. Men ska jag lita på min egen förmåga, på det jag har lärt mig under mina ynka 2,5 år som löpare och utforma någonting eget? Eller ska jag bara träna på som vanligt? Jag menar, jag sprang ju 22 km ganska nyss, så jag kanske bara kan köra på som jag gör. Det känns dock inte helt rätt att bara köra på helt planlöst som jag har gjort hela hösten och vintern. Men med eller utan träningsprogram, en liten uppstyrning av träningen bör ske.

Ja, ni ser ju. Mycket att fundera på.

Tränar du för någonting specifikt i år? Tar du då hjälp av någon eller litar du på att du själv vet vad du gör? 

DCIM131GOPRO

Ser fram emot att springa över Göta älvbron den 21 maj. 

 

17 Comments

  • Reply annamjansson 8 januari, 2016 at 14:52

    Jag skulle verkligen vilja ha mitt liv lite mer uppstyrt och inte ta varje vecka på volly… Men eftersom jag inte tränar inför något särskilt mål så är det ju svårt att hitta ett bra program 😉

  • Reply Maria Gradin 8 januari, 2016 at 15:59

    Japp, whhm och det är väldigt bekvämt att ha ett personligt träningsprogram – sån lyx! Första gången som jag följer ett och det är skönt att få en extra spark i baken av en tränare som följer upp hur det går för mig.

    Jag är sugen på att springa Stockholm marathon också när jag väl är i farten men har inte bokat än.

    Göteborgsvarvet vill jag springa i framtiden. Alla pratar så gott om det. ?

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:20

      Så himla lyxigt är det! Avis på dig som får det till whhm! 🙂 Så kul att följa din träning i bloggen också btw!
      Och ja, klart du ska springa Göteborgsvarvet, det är så kul (eller var iaf det första och enda gången jag hittills har sprungit det)!

  • Reply Helena 8 januari, 2016 at 17:00

    Risken med träningsprogram för min del är att jag tar i för mycket och skadar mig men absolut … det är synd att ”bara” träna planlöst på något sätt. Varför inte försöka utvecklas?

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:24

      Egentligen tränar jag gärna planlöst, men ibland är det kul med en liten extra push någon period. Typ nu är jag lite sugen på det! 🙂

  • Reply Hanna 8 januari, 2016 at 21:35

    Jag tränar för ett löptest i mars och så vill jag springa femman på 20minuter och milen på 45minuter. Det kommer bli tufft men kul också. Jag har min man som är personlig tränare så jag har det lite lyxigt då han talar om för mig vad jag ska träna. Fungerar bra.

  • Reply Håkan 8 januari, 2016 at 22:28

    Har du något mål med Gbgvarvet? Är det bara att ta dig i mål, så känns kanske ett träningsprogram lite överdrivet eftersom du redan sprungit 22km. Så du vet ju om att du klarar av distansen. Självklart kan du skapa dig ett eget, det är inte så svårt. Ett långpass, ett intervall pass och ett backpass brukar vara 3 pass som går att variera på massa sätt och bör vara med varje vecka. Sen om du springer mer än 3ggr i veckan, så kan du ju lägga till andra typer, t ex distans.
    Kan annars rekommendera Anders Szalkais träningsprogram för marathon.se, de är riktigt bra och finns för Gbgvarvet och i olika sluttider.

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:30

      Nämen det kanske är det första jag ska fundera på, vad jag har för mål? Första (och enda) gången jag sprang varvet var mitt mål att ta mig runt, och det gjorde jag ju, så nu kanske jag vill springa det lite snabbare också… Tack för dina tips! Lutar nog åt att jag försöker knåpa ihop något eget program, hur svårt kan det vara liksom? 😉

  • Reply Rund är också en form! 8 januari, 2016 at 22:43

    Jag tror inte att det skadar att ha ett program, men som du själv är inne på: Ett individ-anpassat sådant (från en löpcoach eller liknande).
    De där ”generella” som finns ska man nog ta med en nypa salt, men visst kan man plocka vissa saker från dem. Svårt det där… Jag tränar ju så himla sällan enligt något planerat. (You know me by now…?) 😉

    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:32

      Jamen precis, det ska nog mkt till innan jag plockar på mig ett träningsprogram från en tidning eller liknande… Den känner ju inte min kropp, liksom! 😀

  • Reply Q-Vinna 9 januari, 2016 at 00:14

    Jag tror inte på sådana där generella program, typ Szalkais, anpassad efter olika sluttider. Jag har provat flera gånger och det har inte funkat för mig. Men jag kanske är ett undantag ;). Jag tror mer på ett individuellt anpassat program där den som gör programmet utgår från dina förutsättningar och mål. Fast det har jag inte provat (än) så jag vet inte om det funkar men det känns mer troligt att ett sådant program är bättre ).

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:33

      Ja, jag tror nog samma… Som sagt, jag fick ett program som var anpassat för mig en gång, och det var så sjukt bra. Mina distanser, mina tempon, funkade perfekt.

  • Reply Fredric 9 januari, 2016 at 00:22

    Ja vad säger man – jag tränar för att ha en acceptabel normalvikt… det har jag gjort i 30 år. Har alltid följt min inre röst och det räckte för att jag skulle bli fyra på ett nationellt mästerskap (2010). Förra året blev mitt tredje bästa någonsin, med ca. 5750 km, utan några lopp eller tävlingar, men med upplevelser fler än jag kan komma i håg. Tror inte att jag vill vara med på något arrangemang 2016 heller, det lockar inte särskilt längre. Däremot är det lite roligt att du undrar hur du ska träna, för det vet jag precis: jag skulle kunna höja dig, eller vem som helst, till den nivå du vill och kan… 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 januari, 2016 at 18:36

      Jag tror helt klart att det viktigaste är att följa sin inre röst! Det är iaf min inre röst som har hjälpt mig att hålla igång med träningen kontinuerligt i några år nu, och det har jag aldrig lyckats med förut, så någonting rätt måste jag ju göra iaf 🙂 Det som är det viktigaste också, sedan om jag springer bra på ett lopp är liksom bara en kul bonus 🙂

  • Reply Camilla Lind 9 januari, 2016 at 18:49

    Programmen som Lovisa Lofsan Sandström och Jessica Almenäs har i sin bok, stora löparboken för kvinnor, är väldigt bra. Jag är med i Lofsans träningsgrupp på Facebook och det är många som följt uppläggen med goda resultats. Jag gjorde en variant av hennes 21 km och 10 km när jag tränade för Lidingö 15 km.
    Boken är för övrigt helt suverän!

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: