Styrketräning

Effektiv styrketräning hemma

20 januari, 2016

Denna vecka skriver jag och mina bloggkollegor om hemmaträning, som ju kan passa sig ganska bra nu när det i vissa delar av landet är vidrigt kallt och i andra delar ”snökaos”. Ta och kolla in Charlotta Sofias flera tips till exempel, och kika in hos Emma som tipsar om rörlighetsträning hemma. Hemmaträning är ju någonting jag själv verkligen börjar få upp ögonen för mer och mer; det är riktigt smidigt att bara kunna riva av ett pass hemma och sedan vara… jaa.. hemma.

Nu råkar det sig som så att jag för inte alltför länge sedan skrev ett inlägg som är exakt som det jag vill skriva nu. Då hade jag efterfrågat mina läsares bästa hemmaövningar, och som vi vet vid det här laget så är ni ju helt grymma på att komma med bra träningstips. Alla dessa övningar är sådana man kan göra hemma med bara kroppen som redskap:

  • Många var övertygade om att armhävningar såklart alltid måste vara med.
  • Burpees var också en klar favorit.
  • Kari tipsade om Stjärnan: Stå i sidoplanka (gärna på armbågen) och lyft det övre benet så att kroppen formar en ”stjärna”. Utfallsteg så klart: vanliga / dynamiska, med en fot på soffan eller med ”hopp” (alltså stå i utfallsposition och hoppa rakt upp och byt plats på benen – jag kallar de här ”Russian splits”. Pissande hunden med en spark (stå på alla fyra, lyft ett ben åt sidan och räta sedan ut det). Plankan: statisk, dynamisk med benlyft (upp eller åt sidan), dynamisk där man alternerar mellan att ha raka armar eller att stå på armbågarna. Och så tåhävningar.
  • Hopihopi föreslog omvända burpeesdu rullar ner på ryggen, gör en crunch och sedan hoppar upp igen.
  • Burpees, rygglyft, utfall, draken och dynamiska plankor föreslog Malin.
  • Q-vinna tyckte att man kan ta hjälp av soffan och köra dips och armhävningar.
  • Charlotta Sofia tipsade om en grym magövning som hon kallar rumplyft, instruktioner finns här.

Riktigt bra med en massa övningar som inte kräver redskap tycker jag. Med det sagt så har jag ju ändå lyckats samla på mig några redskap som jag har hemma, som ett par kettlebells, några hantlar och en medicinboll t.ex. Gör att hemmaträningen kan bli ännu mer varierad!

Och det är ju faktiskt ganska kul att sätta ihop sina egna pass också. Ibland blir det helt fiasko, men oftast fungerar det rätt bra. Man får prova sig fram helt enkelt. Detta var det första hemmastyrkepasset jag knåpade ihop, och häromdagen fick jag till ett ganska bra kettlebellpass.

DSC05522 DSC05545

 

 

24 Comments

  • Reply mari 20 januari, 2016 at 20:53

    Bra jobbat :) Heja heja! Vart har du köpt din kettlebell?

    • Reply Träningsblogga - Ida 21 januari, 2016 at 19:42

      Den röda 12kgs köpte jag på Intersport. Häromdagen köpte jag en lättare på Clas Ohlson av alla ställen, där var de ganska billiga! :)

  • Reply Q-Vinna 20 januari, 2016 at 22:23

    Kettlebells är så kul! Fast efter min swing med stort S i somras är jag aningens rädd för just swingar men det finns ju många andra bra övningar man kan göra.

  • Reply Q-Vinna 20 januari, 2016 at 22:27

    Btw, tack för länkning :)

  • Reply Effektiv hemmaträning - Victoria Karlsson 21 januari, 2016 at 07:21

    […] Ida tipsar om styrketränings övningar man kan göra hemma. Kanske hittar du en ny favoritövning ! […]

  • Reply Helena 21 januari, 2016 at 09:09

    Med en bebis i familjen så hemmaträlar jag en hel del fast jag har svårt att få till pepp när jag gör mina armhävningar, utfall och annat jox. Sitta och cykla går fint … men styrketräningen blir sällan slutförd. Men allt är ju som sagt bättre än inget.

    • Reply Träningsblogga - Ida 21 januari, 2016 at 19:44

      Så är det verkligen… Kan känna att det är lite väl lätt att ta genvägar när man peppar sig själv… :O

  • Reply Ida 21 januari, 2016 at 10:31

    Ja kettlebells är en ny hemmaträningsfavorit för min del. Måste köpa hem lite fler vikter bara.

  • Reply Annika Larsen 21 januari, 2016 at 10:59

    Finns så mycket roligt och jobbigt man kan göra hemma. Igår på träningen, dock inte hemma fick vi göra burpees utan att använda armarna! Det var jobbigt och sjukt roligt. Testa :)

  • Reply Fredric 21 januari, 2016 at 14:35

    Hemmaträning is verkligen the shit. Har aldrig varit någon utgångsmänniska på det området inte. Och rörlighetsträning borde heta rolighetsträning, det sista jag förmodligen skulle sluta med om jag slutade träna, vilket jag inte ska, men om, liksom, då skulle det vara det sista 😉 Sedan får du gärna hetta upp planeten tio grader så att jag slipper köra mina I-survived-pass på 3 km (lite för många sådana just nu…)

  • Reply Anna (orka mera) 21 januari, 2016 at 15:00

    Kettlebell är kul. Men den jag har är lagom för svingar men liksom för tung för många andra övningar och för lätt för marklyft/knäböj. Hade behövt komplettera med några andra färgglada klot :)

  • Reply Camilla 21 januari, 2016 at 20:35

    Kettlebells är så himla bra! Jag älskar att träna med mina. Tack för inspiration!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:24

      Älskar också kettlebells! Vill skaffa mig några fler vikter bara så blir det ännu bättre :)

  • Reply Anna 21 januari, 2016 at 21:55

    Så bra jobbat! Sjukt imponerad av att du lyckas träna hemma!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:25

      Tyvärr händer det inte sååå ofta som jag kanske skulle vilja, men då och då lyckas jag riva av ett pass iaf :)

  • Reply Hanna 22 januari, 2016 at 22:09

    Ingen som tipsat om pilates? Riktigt bra träning som går att utföra vart som helst. Sök på Mari Winsor på Youtube, finns många bra pass att köra. Sen kan ni alltid kika in på min blogg för en massa bra tips på hemmaträning. ?

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:26

      Har bara kört pilates en enda gång, och det var så längesen att jag knappt minns hur det var. Kanske får testa någon dag!

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: