Allt och inget

Det här med vardagsmotion och stegräkning

21 januari, 2016

IMG_4206

Nu tänkte jag att vi skulle ägna några minuter till att tänka på det här med vardagsmotion. Detta som man vet är himla bra för en, men som åtminstone jag är väldigt dålig på. Sedan jag flyttade till Göteborg har jag blivit ännu sämre på det, eftersom det går spårvagnar hela tiden och överallt.

I helgen påpekade min bror att det finns en app i iPhonen som heter ”Hälsa”. I den kan man tydligen se hur många steg/hur långt man har gått varje dag! Det hade jag ingen aning om! Efter att Charlotta Sofia bloggade om en stegräknarapp har jag varit lite nyfiken på hur mycket jag går, men orka ladda ner en app liksom (eh? jättejobbigt?). Så det visade sig alltså att jag redan hade en massa sådan statistik i telefonen utan att jag ens visste om det.

Efter en kort analys: söndagar är bedrövliga. Rör mig ingenting. Övriga dagar: inte i närheten av de där 10 000 stegen man rekommenderas att gå varje dag. (Om jag inte har sprungit just den dagen då, men nu ska vi tala vardagsmotion och inte det andra…) När jag jobbade på högstadiet var jag nog nästan uppe i 10 000 steg per dag, men nu när jag är på gymnasiet där det är mer tid för planering sitter jag mycket mer.

Försöker råda bot på detta genom att ta korta promenader på lunchen de dagar jag hinner. Det är dessutom väldigt skönt att vara ute i friskluft en stund mitt på dagen, det ger lite extra energi inför eftermiddagen. Och en sak är säker: när mitt Västtrafikkort går ut i februari tänker jag inte förnya det. Jag lärde mig nämligen en sak av att det var ”snökaos” (jag skulle snarare kalla det trafikkaos) i Göteborg i tisdags: det tar inte alls särskilt lång tid för mig att gå till jobbet (fick ju gå eftersom inga spårvagnar kom). Och en annan sak: jag avskyr fan att åka spårvagn strax före åtta på morgonen; är det någonting som stressar mig så är det överfulla transportmedel i rusningstrafik.

Hur har du det med vardagsmotionen?

PS. Idag har jag gått 10 973 steg, eller 8,04 km. Nöjd med det! DS.

IMG_4204 IMG_4224 IMG_4178

Bilderna är från delar av mitt promenadstråk runt jobbet. Älskar verkligen att jobba i stan, drar mig absolut aldrig för att gå ut och lunchpromenera lite. Och de här dagarna när det är iskallt men himla snövackert är det extra lätt. 

 

36 Comments

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 21 januari, 2016 at 19:15

    Jag fick ju mej en rejäl chock när jag laddade ned den där stegräknaren. Rörde mej mycket mindre än jag trodde. Nu har jag dock skärpt till mej lite men vissa dagar (typ idag) känns det som jag kanske gått 100 steg 😀
    Superbra att du kan gå till jobbet ju! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 21 januari, 2016 at 19:50

      Haha jag kollade igenom ganska många dagar… Någon söndag hade jag gått typ 48 steg! :O Antingen glömde jag telefonen någonstans eller så var jag veeeerkligen trött den dagen….

  • Reply Mari 21 januari, 2016 at 20:14

    Jag går väldigt mycket i mitt jobb, spenderar i princip alla eftermiddagar utomhus. Så det blir ett x antal steg 🙂

  • Reply Mia 21 januari, 2016 at 20:21

    Jo, det går bra faktiskt. Min promenad till och från jobbet uppe på Johanneberg blir cirka 10 000 om dagen och så blir det ju en massa spring i trappor och kaffeautomaten. Så jag brukar landa på 12 000. OBS! Har inte koll varje dag, men… Typ ungefär. Dagar med många möten runtom på campus kan det bli helt sjukt… Men just det där att transportera sig till fots mellan jobb och hem är grymt! 🙂 Kör på det!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:10

      Grymt ju! Nu längtar jag nästan tills mitt Västtrafikkort går ut så jag ”får” börja transportera mig till fots till jobbet.

  • Reply Malin 21 januari, 2016 at 20:40

    Just nu är det bedrövligt med vardagsmotionen här. Även om jag också försöker, efter att jag upptäckt hälso-appen för nån månad sedan och insett samma som du. Skyller på min pingvin-status, så hoppas på bättring snart.

  • Reply Kari 21 januari, 2016 at 21:47

    Jag kommer absolut inte upp i 10 000 steg om jag inte springer, trots att jag står upp på jobbet och ser till att jag lämnar byggnaden för att köpa lunch varje dag. I och för sig cyklar jag till jobbet så det blir inte många steg där. Däremot tycker jag inte att det gör något om jag ligger lägre (som minst ca 3000 steg) eftersom jag tränar så pass mycket – mitt snitt just nu ligger på 16 000 steg.

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:12

      Nää du får nog ihop din motion så det räcker och blir över ändå! 🙂

  • Reply hopihopi 21 januari, 2016 at 22:22

    Jag tror jag är ganska bra på vardagsmotion eftersom jag jobbar på cafe och då blir det att gå mycket. Dessutom är jag van att gå till butiken eller liknande eftersom vi bara har en bil och den har oftast min sambo.

  • Reply Hanna 21 januari, 2016 at 22:46

    Jag har ett aktivt jobb, så jag rör mig mycket. Jobbar dock oregelbundet så varje dag får jag inte ihop 10000 steg. Inte i vardagsmotionen iallafall.

  • Reply Sandra 22 januari, 2016 at 07:33

    Åh, vad skönt det låter! Känns som att jag knappt kan minnas när jag kom ut på en riktig promenad trots att det egentligen är det jag njuter mest av. Så fort jag slutat på mitt tidskrävande jobb (bara en vecka kvar!) ska jag ge mig ut och gå så ofta jag vill och kan 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:15

      Alltså jag har aldrig gillat promenader egentligen, men det kommer mer och mer… Igår t.ex. tog jag en helt frivilligt! Ska nog försöka bli bättre på det också! 🙂

  • Reply Reach Your Goal 22 januari, 2016 at 10:38

    Promenad till jobbet är ju perfekt för att få in vardagsmotion. Jag har ganska varierat allt från 6000 steg till 26 000 steg beroende på hur min dag ser ut. Jag använder ett aktivitetsarmband då jag tycker det är en bra motivatör till vardagsmotionen 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:15

      Har just införskaffat mig en klocka som bl.a. räknar steg, ska bli intressant att se vad den säger! 🙂

  • Reply FIT by Emma Hå 22 januari, 2016 at 11:51

    Men för att den skall funka måste man ju ha mobilen på sig hela tiden… det har aldrig jag ^^ Bara när jag är ute och motionspromenerar, men inte på jobbet eller när jag går runt här hemma, går till affären osv. Försöker lämna mobilen så mycket som möjligt faktiskt, för den stressar mig lite grann.

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:17

      Nej, jag vet! Det är ju faktiskt ett litet bekymmer då… Jag har inte heller alltid mobilen med mig, och säg att jag t.ex. har den i klassrummet så går jag ju inte runt och bär den utan då ligger den ju på ett bord, inte så stegräkningsgivande då ju 😀

  • Reply Anna Jansson 22 januari, 2016 at 18:03

    Idag har jag gått 6244 steg hittills, jag får väl lite avdrag för att jag är sjukskriven men annars så försöker jag tänka på att gå lite extra.

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:17

      Bra där! Jag har gått 270 steg idag. Kanske dags att börja ta tag i den här dagen snart…. 😀

  • Reply Madde 23 januari, 2016 at 08:27

    För mig blev det tvärtom. Då jag flyttade till stan började jag gå mer. I förorten var avstånden så långa att man helst tog bilen och nu känns det att man tar sig runt i centrum på under en timme vart jag än ska.

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:19

      Jamen så är det ju verkligen, jag SKA sluta ta spårvagnen vart jag än ska. Så himla onödigt egentligen när man kan ta sig relativt snabbt till fots.

  • Reply Rund är också en form! 23 januari, 2016 at 19:06

    Vad hette det sa du……….. 😛 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:19

      Hehe, hur ska jag tolka det? 😀

      • Reply Rund är också en form! 24 januari, 2016 at 10:25

        Att jag är värdelös på vardagsmotion. Det är en jäkla tur att jag gillar träning plus har hund, annars hade jag nog aldrig rört mig…. 😉

        • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:27

          Haha, samma här…
          I grund och botten är jag en rätt lat människa tror jag som helst inte vill röra sig i onödan. Försöker vända på det dock, får se hur det går, haha 😀

  • Reply Karin FitnessochHalsa.se 23 januari, 2016 at 21:54

    Jag gillar det här med vardagsmotion och tycker att det är ganska enkelt att få till bara man tänker till lite. Jag parkerar gärna bilen längre bort än jag behöver för att få gå lite extra osv.
    Kul att den där appen visar hur många våningar man har gått också. Bra anledning till att alltid välja trappan!
    Fina promenadvägar du har!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 januari, 2016 at 10:20

      Jamen eller hur, det är ju egentligen inte så himla svårt… Igår tog jag en promenad på typ en halvtimme och då var jag ju hips vips redan uppe i typ 6000 steg.

  • Reply Q-Vinna 24 januari, 2016 at 00:22

    Himla dåligt! Fick också en chock när jag laddade ner en app som mäter mina steg. Tänker att jag ska gå ut på lunchen eller någon annan rast men det är ju så himla mycket trevligare att sitta inne i värmen och snacka med kollegorna.

  • Reply Maria Gradin 24 januari, 2016 at 07:07

    Inga problem att nå över 10 000 steg. Cyklar till jobbet och rör mig mkt där. Sen så får man ju aldrig vila då man har småbarn, fullfart hela tiden… ?

  • Reply Frida 24 januari, 2016 at 19:16

    Jag har precis börjat på universitetet och vi har ofta föreläsningar mellan 8-16 och jag känner mig redan förslappad av att sitta still så mycket. Som student är det svårt att få till 10 000 steg tycker jag, och jag tycker att det är synd att inte skolor satsar på ex höj-och sänkbara bord. Den där hälsoappen är bra tycker jag, även om man inte har med sig telefonen överallt. Man får ju ett hum i alla fall:)

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 januari, 2016 at 16:29

      Jamen herregud! Har förträngt hur förslappad man blev som student… :I

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: