Löpning Träningsrelaterade prylar, skor och kläder

Att träna med pulsband

29 januari, 2016

Det hade varit kul att göra ett maxpulstest. Hur gör man det? Springer så mycket man orkar bara?

Det sägs att en tumregel för att veta ens maxpuls är att ta 220 minus sin ålder. Det skulle för mig bli 189. Jag förstår såklart att detta är högst individuellt, men det är ju så det är med tumregler.

När jag sprang mitt första intervallpass med pulsband var min puls uppe på 192 som högst, så att min maxpuls skulle ligga på 189 låter kanske lite osannolikt. Alltså jag kan ingenting om sådana här grejer! Finns det något man behöver veta om det här med puls? Något som du kan lära mig lite snabbt du som har koll på läget? Hur ska man tänka när man tränar? Säg att man kör ett långpass, vad ska pulsen ligga på för att man ska orka? Vad är en normal vilopuls? När ska man ligga på max? Och. Så. Vidare.

Känner att jag plötsligt har massor att lära mig. Men jag älskar att kunna mäta puls i alla fall. Att titta på ett diagram efter jag kört mina intervaller. Även om jag inte vet så mycket om hur det borde se ut.

Lär mig! 

puls

 

10 Comments

  • Reply Linnea 29 januari, 2016 at 14:29

    Jag har gjort ett pulstest, eller laktattröskeltest som det heter. Då sprang man en km med olika pulser och tog ett blodprov mellan varje. Det sjuka var att de första varven fick jag gå och när jag skulle upp på typ 150-160 joggade jag men när jag skulle upp över 170 fick jag ta i allt jag hade. Sjukt med så liten marginal. Sen fick jag veta exakt vilken puls jag skulle ha på långpass och intervaller etc etc.

  • Reply hopihopi 29 januari, 2016 at 14:51

    Vilopulsen är väl bättre ju lägre den är, jag vet inte vad som är normalt. Jag tror att min ligger på nåt under 50, vill minnas att den har mätts på nån läkarkontroll nångång och att de då tyckte att den var bra och visade att jag var vältränad. Sen märker jag med mig själv ifall jag håller på att bli sjuk eller är stressad eller så, att min puls är högre än normalt och lättare/snabbare går upp

  • Reply Fredric 29 januari, 2016 at 14:52

    Helt rätt, man springer tills man stupar (faktiskt) 😉 Man bör inte gå efter tumregeln. I Jag vill ju bara se bra ut naken berättar triathleten Colting (2008) hur testet ska gå till. Rekommenderar boken, tycker att den är mycket läsvärd. Om du var uppe på 192 skulle jag tro att du har en ännu högre maxpuls vid ett riktigt test själv eller hos någon som hjälper till med ett sådant. Låter som att du skulle kunna ha en hög högsta pulsnivå! Positivt!
    När man tränar ska man kategoriskt springa på just puls när det gäller långdistans, distans och snabbdistans. Det gäller att vara inläst på sin träningslära för att veta vilken puls man ska träna på. Gör man det, går det att få väldigt mycket betalt för sin träning, även vid ganska låga träningsvolymer (10-20 km/vecka). Ju mer man tränar desto lägre blir vilopulsen, eller med andra ord man får ett större pulsregister som är guld värt när det verkligen gäller. Man ska ligga på max varenda minut, under hela året, det ger maximal utdelning. Max betyder inte att man ska ha maxpuls hela tiden. Max betyder att träna på exakt den puls som ger maximal utdelning, oftast en ganska så lugn och skön puls… 😉

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 29 januari, 2016 at 15:57

    Åh, det låter så spännande detta! Vill också veta mer. Mitt problem är väl kanske att hypokondrikern i mej kommer att jag är död om batteriet tar slut 😀

  • Reply Anna (orka mera) 29 januari, 2016 at 21:34

    Du som bor i Göteborg har ju aktivitus som testar sånt! Jag var där och du kan läsa om min upplevelse här: http://piggelina.se/2015/05/laktat-test-och-test-av-vo2-max-hos-aktivitus/ Skitspännande!

  • Reply Rund är också en form! 30 januari, 2016 at 09:53

    Det allra bästa är ju att få hjälp med testet (t.ex. via de som Anna nämner). 🙂

    Men annars tror jag att det finns rätt många intervallupplägg, just för ”nära-maxpuls” om man googlar. Jag har dock hört att man INTE ska köra maxpulstest i backe (?). Tror att det innebar att musklerna tröttnar långt innan lungor/puls gör det.

    Själv har jag aldrig gjort ett ”formellt” maxpulstest. Däremot har jag kört med pulsband och ”jag svimmar av-”känsla upptäckt att jag åtminstone kommer upp i 198 slag/min. Så jag har gissat att min maxpuls ligger ngt högre; på kanske ca 205 slag.

  • Reply hejaerika 30 januari, 2016 at 16:19

    Maxpulstest är helt förjävligt på alla sätt och vis. Dödendöden! Men det finns ju andra sätt där man iaf kan få ett hum om pulsen. Sånna där lab som Anna nämner är säkert det bästa möjliga.
    Jag har sprungit med pulsklocka sedan 2011 och lärt mig lite under tiden om min egen puls. När jag gick min löpcoachutbildning sa vår utbildare att runt/över 90% av max orkar man i regel inte ligga på under en längre tid, förutom eliten, typ Kalla och gänget som är tränade till att tåla mer än vanliga motionärer. Förr hade jag min maxpuls inställt på 202 på klockan, men då låg jag på typ 93% av max när jag sprang milen. Jag har höjt den successivt sedan dess, och har den nu inställd på 215 vilket verkar stämma lite bättre. När jag springer lugnt (det där tempot där man andas lätt och känner att man kan springa tre mil i) så ligger jag runt 77-83% av max ungefär. När jag pressar på milen (och sliter i det där döden-tempot) kommer jag upp i 90-92% av max kanske.
    Jag har nördat ner mig ganska mycket i pulsbaserad träning, och det är rätt kul. Det som är viktigast för mig nu när jag springer är att lära mig mycket om min egen puls, och att den är otroligt individuell. Att snacka pulsslag är ganska icke-relevant då det för en person kan betyda att 177slag/minut är nära maxpuls, men för en annan kan 177slag/minut vara typ 70% av max och kännas easy-peasy.

    Att ta 220 minus ålder stämmer ungefär på 6% av befolkningen har jag läst, så det är en ganska kass regel 😀 haha!

  • Reply Anna Jansson 31 januari, 2016 at 14:47

    Ja maxpulstest är förjävligt men ändå kul. Ju mer man pulstränar dessto mer lär man sig tycker jag.

  • Reply Kari 31 januari, 2016 at 21:30

    Jag har gjort laktat-test och det är ett både trevligare och nyttigare test – maxpuls behöver man ju inte veta. Du kanske kan fusk-testa genom att springa i tröskel-fart (den fart du som mest kan hålla på milen) och sedan kolla vilken puls du hade då? Då kan du ju räkna ut övriga nivåer baserat på det.

  • Reply FIT by Emma Hå 2 februari, 2016 at 09:53

    Min maxpuls är konstig… jag kommer upp i 180 -190 i backarna på ett vanligt distanspass, haha. Har gjort lite självmätningar med fingrar och tidtagare under intevallvila ibland och jag måste vara någon sorts mutant… eller så har åldern ingen påverkan på mig! 😉

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: