I huvudet

Hallå motivation? Var är du??

9 februari, 2016

Man kanske tycker att Göteborgsvarvets 21 km borde räcka som motivation för att ta sig iväg och träna. Eller det faktum att man driver en träningsblogg. Men icke! Jag planerar och planerar men ingenting händer. Lyssnar på mina egna dumma ursäkter i huvudet till varför jag ska strunta i att träna. Är så trött, sov för lite inatt, jobbade så sent, måste städa, om jag tränar måste jag duscha: åååh jobbigt. Och så fort träningsplanen rubbats så tänker jag att den absolut kan ändras en dag till, och rätt vad det är har flera dagar gått – helt utan träning. Jag läser mina egna motivationstips, men allt känns blä.

Vi kan kalla detta en klassisk svacka.

Jag vet att mina svackor brukar vara ganska kortvariga, men ändå är de ju så sjukt störande. Bara häromveckan var jag i ett sådant bra flyt med träningen och tänkte att jag äntligen var igång på riktigt igen! Jag blir störd, störd, störd.

Imorgon åker träningsväskan med till jobbet, och den kommer inte hem igen oanvänd. Det är ett som är säkert. I regel är det enda som krävs att få till ett riktigt bra träningspass för att direkt komma ur svackan, men det kan vara så lång väg bara till omklädningsrummet eller motionsspåret… Men imorgon är det Indoor Running som står på agendan, och det var ju så sjukt kul förra gången så jag hoppas att det kan göra under för motivationen nu.

DCIM132GOPRO

Är dock fast besluten att snart vara denna person igen: den som glatt springer hem från jobbet på en vanlig tisdag, bara för att det är den skönaste känslan som finns. Okej, man kanske inte kan jämföra sprakande gul solig höst med det vi lever i just nu, men ändå… 

 

21 Comments

  • Reply marinaefbg 9 februari, 2016 at 20:58

    min kropp vägrar släppa ifrån sig den här förkylningen, vad ÄR det med februari i år? Ont i huvudet och öm i halsen i en vecka. blir varken bättre eller sämre…. vill ju träna!

  • Reply Heléne 9 februari, 2016 at 21:39

    Tänkte när jag cyklade från jobbet vid 19, och hela kroppen tydligt sade att jag inte hann eller orkade nåt annat än att laga och äta mat och varva ner innan sovdags, att det ändå är skillnad när kvällarna är långa, varma och ljusa… Men kunde jag springa i regn och snöslask förra måndagen så ska jag väl få till mina pass den här veckan också, förr eller senare!

    • Reply Träningsblogga - Ida 10 februari, 2016 at 17:05

      Jamen eller hur… Det är ju liksom inga problem att dra ut och springa till solnedgången en ljummen sommarkväll, men nu alltså… Huvva. Men det är bara att kämpa på!

  • Reply Kari 9 februari, 2016 at 21:43

    Hänger det inte ihop med att du har nytt jobb då? Det är ju något av det jobbigaste som finns, alldeles förutom att man behöver hitta lite nya rutiner.

  • Reply Ida 9 februari, 2016 at 22:08

    Jag åkte på en förkylning mitt i värsta träningsflytet. Sååå frustrerande 🙁

  • Reply Camilla Lind 10 februari, 2016 at 06:31

    Pepp pepp! Jag hade också världens flow och nu vägrar förkylningen släppa 🙁

  • Reply bureborn 10 februari, 2016 at 08:24

    Gruppträning är ju ett strålande botemedel mot motivationsdippar. Du får helt enkel boka in massor av indoor running! 🙂

  • Reply Reach Your Goal 10 februari, 2016 at 11:05

    Å så jobbigt att hamna i svackor, men planerade pass som typ gruppträning är bra för att försöka få tillbaka motivationen och svackor drabbar oss alla så håll ut!

    • Reply Träningsblogga - Ida 10 februari, 2016 at 17:12

      Ja svackorna kommer och går… Skall strax iväg på ett gruppträningspass, så jag hoppas att det kan göra att svackan går långt långt bort!

  • Reply Fredric 10 februari, 2016 at 12:32

    Det är nog för att du tränar så hårt att du måste duscha som gör att drivkraften fallerar. Gör som jag: träna alltid på veckodagen måndag. Då har man tränat minst en gång per vecka. En gång är bra mycket mer än ingen gång. En bra start på veckan leder oftast till att den även fortsätter så, framgång föder framgång. Och gör som jag: träna så lätt att man inte svettas, då slipper man duscha… 😉 Idag tränade jag styrketräning (raka situps, ryggresningar, sneda situps och sidoplankan) för första gången sedan 18/7- 2013, där satte jag stopp för mitt motivationsbortfallsvärldsrekordellernågot – styrketräning är ju så in i h**e tråkigt 😉

    • Reply Träningsblogga - Ida 10 februari, 2016 at 17:13

      Never miss a Monday! Faktiskt en bra grej, synd att jag alltid är så trött på måndagar bara :O Haha, har allt emot mig… 😉

  • Reply Anna (orka mera) 10 februari, 2016 at 14:23

    Svackor är trist! Prova att byta träningsform eller boka dejt med träningskompis. Brukar funka för mig. Särskilt om man lägger till en fika på träningsdejten. Då kan man liksom inte backa ur 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 10 februari, 2016 at 17:13

      Otroligt trist! Träningskompis + fika kanske jag får satsa på! Fika funkar iaf alltid.

  • Reply Mari 10 februari, 2016 at 21:32

    Mm, säger som andra. Testa att boka in en träningsdejt eller bara anmäla dig på något pass som du aldrig varit på. GRIT eller Crosstraining passen brukar ju vara tuffa och svettiga =)

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: