Bloggar om hälsa Tips

Mina bästa life hacks* – träningsupplagan

15 februari, 2016

DCIM107GOPRO

*Life hacks = små tips och trix som gör livet lite, lite enklare.

Idag bjuder jag er på mina bästa life hacks: träningsupplagan! Närmare bestämt: små tips och trix som gör att du tar dig iväg till träningen, och fullföljer den.

JOBBET
Skaffa dig ett jobb som ligger fyra minuters promenad från gymmet. Då får du fanimej skämmas om du ändå inte tar dig dit.
Om detta jobb även ligger så pass nära ditt hem att du får skämmas om du inte tar cykeln dit istället för bil/buss/spårvagn är det ännu bättre – vardagsmotion, hurra!

TRÄNINGSSELFIEN
Steg 1: Skaffa dig ett instagramkonto med träningsfokus.
Steg 2: Skaffa dig ett antal följare
– Steg 1: Gilla och kommentera bilder
– Steg 2: Gå in på de hashtags som passar ditt konto, gilla ihjäl dig och massa folk börjar följa dig.
Steg 3: Ta en selfie innan du åker och tränar.
Steg 4: När du blir trött under passet, plocka upp mobilen en sekund och se like:sen trilla in. Gratis och garanterad pepp som gör att du fullföljer passet!

LÖPARSKORNA
Skaffa dig ett par Adidas Ultra Boost. Man behöver nämligen inte knyta dessa skor varje gång man ska ta på sig dem, vilket betyder att du får på dig skorna på typ 3 sekunder. För det vet ju alla: att knyta skorna är ju bland det jobbigaste med att träna?

KAFFET
Gör en supermegastark espresso precis innan du ska träna. Svep den och du får massa snabb energi. Kan ju vara jätteplacebo, men funkar det så funkar det oavsett om det funkar på riktigt eller inte.

PÅMINNELSEN
Skaffa dig en klocka som säger till dig ”Nu är det dags att röra på sig!” när du har suttit stilla för länge. En så sjukt provocerande kommentar att få, vilket gör att man anstränger sig för att slippa den. Och så kan det ju samtidigt vara lite skönt att slippa tänka själv: säger klockan att det är dags så är det väl dags.

VATTNET
Som alla vet är det viktigt att hålla vätskebalansen i schack. Allra svårast är det på sommaren när man är ute och springer (tycker jag). Men ORKA springa med värsta stora vätskebältet för en enda vanlig runda, eller hålla vattenflaskan i handen, nej fy. Skaffa dig ett flipbelt, en liten vattenflaska (t.ex. från ett vätskebälte eller köp någon liten duschflaska från IKEA) – ryms i flipbeltet, märks inte av och du kan springa på utan att oroa dig för vätskebrist!

DUSCHEN
Som alla vet så är det absolut jobbigaste med att träna att man måste duscha efteråt. Så hur kommer man undan detta bekymmer på smidigast sätt? Wait for it… Nej, skojar bara. Det finns ingenting som underlättar och gör hela duschdebaklet enklare! Man får bara göra det.

Vilka är dina bästa life hacks? Kommentera, eller skriv ett eget inlägg. Små knep som gör livet lite enklare tänker jag att vi aldrig kan få för många av.

 

34 Comments

  • Reply Camilla Lind 15 februari, 2016 at 09:38

    haha, underbart! Jag har numera 1,5 km till jobbet. Betyder cykel så snart isen är borta från vägarna! (och den värsta turisttrafiken lagt sig….)

  • Reply Annika Larsen 15 februari, 2016 at 09:53

    Haha, vilka roliga tips 🙂

  • Reply Malin - Lite Längre 15 februari, 2016 at 10:04

    Hehe, underbara tips! Jag har 45km till jobbet. Så drömmen om ultra kanske ändå får bli att springa till jobbet?!

  • Reply Charlotta Sofia springer o trimmar 15 februari, 2016 at 10:07

    Hahaha, du är så jäkla rolig!
    P.S Är superbesviken för att det inte fanns något hack för duschandet. Blev ju helt exalterad ju 😀

    • Reply Träningsblogga - Ida 15 februari, 2016 at 22:12

      Haha, se Annas tips här nedanför: vänta tills svetten torkat, då glömmer man bort att man behöver duscha! 😀

  • Reply Cykelkatten 15 februari, 2016 at 11:21

    Grymt skotips! 😀

  • Reply Linnea 15 februari, 2016 at 11:32

    Haha kul inlägg! Framförhållning är mitt bästa tips! Då kan man inte skippa träningen för att man inte har tid, inte har kläder eller inte ätit ordentligt.

  • Reply Lina 15 februari, 2016 at 13:09

    Jag älskar Träningsselfien steg 3 och 4, haha… Har själv inte testat men ska absolut göra det!!

  • Reply FIT by Emma Hå 15 februari, 2016 at 13:11

    Angående tips 1 så har jag ett överkurstips: skaffa jobb PÅ gymmet så du får stå och se folk träna hela dagarna! Då känner du dig sjukt kass om du själv inte sympatitränar lite med dem efter arbetsdagens slut 😉 (och du är ju redan ombytt!!)

  • Reply Anna (orka mera) 15 februari, 2016 at 14:30

    Jag protesterar mot punkt dusch. Om man liksom väntar tillräckligt länge hinner man torka och glömma bort att man behöver duscha. Jättesmart! Och ska man träna snart igen kan man ju lika bra vara lite smutsig…. Är det dessutom löpning som står på schemat är det ändå ingen som känner vad man luktar 🙂 Då har man sparat in en dusch. Grymt värt 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 15 februari, 2016 at 22:16

      Du är så sjukt bra Anna, att jag inte tänkte på det. Har dock gjort exakt så ett antal gånger. Till exempel just ikväll (efter en powerwalk och ett dubbelpass på gymmet… så pass äcklig). Meeen, måste ju ändå duscha imorgon! :O

  • Reply Anna (orka mera) 15 februari, 2016 at 14:31

    Och på punkt kaffe! Instämmer! Man kan till och med springa 30 kilometer för en cappuccino har jag hört 🙂

  • Reply Mari 15 februari, 2016 at 20:03

    Hahaha, klockrent. Grymt inlägg och grymma tips 🙂
    Jag diggar kaffepunkten och duschpunkten extra mycket. För ja, duscha….behöver man det?????? haha =)

    • Reply Träningsblogga - Ida 15 februari, 2016 at 22:17

      Nej alltså egentligen… Behöver man verkligen det? Det är ju SÅ jobbigt och behöver man verkligen jobbiga saker i sitt liv!?

      • Reply Mari 15 februari, 2016 at 22:49

        Haha, exakt. 🙂 Kan ta timmar innan jag kommer in i duschen efter avslutat träningspass.

  • Reply Clara Edvinsson 15 februari, 2016 at 20:07

    Alltså fantstiskt om du hade haft ett hack för duschningen… för det är seriöst det jobbigaste!! Men kul och bra andra små tips som underlättar träningen.

    • Reply Träningsblogga - Ida 15 februari, 2016 at 22:18

      Alltså vad ÄR det med duschen som är så jobbig?? Kan nästan skippa ett träningspass bara för att det känns så jobbigt att duscha efteråt… :O

  • Reply Anna Lindbom 15 februari, 2016 at 20:30

    Hahaha, blir ju alldeles lycklig 🙂

  • Reply Lussan 16 februari, 2016 at 10:25

    Finfina tips! 🙂 Punkt ett ”jobbet”, precis så tänkte jag när jag skaffade gymkort för x antal månader sedan på gymmet som ligger på vägen hem.Har fortfarande inte satt min fot där men imorgon är det jag som promenerar in. Kan ju inte gå runt och skämmas. 😉

  • Reply Emmi i Österrike - explorista.se 16 februari, 2016 at 10:41

    Bra tips! 🙂

  • Reply Reach Your Goal 17 februari, 2016 at 08:58

    Tänk om det fanns något life hacks för duschen, så trist och jobbigt! Jag brukar för att liva upp stämningen genom att ställa en timer och se hur snabbt jag kan duscha, lite som Gunde Svan 😛 Ibland är det bra att vara tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna ;D Fast ibland är det jobbiga att när man väl ställt sig där aldrig vill kliva ur för det är så varmt och skönt :O

  • Reply Helena Enqvist 17 februari, 2016 at 17:01

    Uppenbarligen är duschen det svåraste av alla kommentarer att döma, och vad jag håller med! Jag får så mycket annat för mig att det till slut kliar och då MÅSTE jag passera duschen.
    Grymma tips och grymt bra upplägg på temat Life Hacks!

  • Reply 5 veganska food hacks direkt från kocken | FIT by Emma Hå 5 juli, 2016 at 22:45

    […] in hos Malin som ger ett app-tips som man inte kan leva utan som löpare, och Ida som visar hur du använder den för att aldrig missa ett träningspass […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: