Allt och inget

Vad man behöver för att kunna springa fjällmaraton

24 mars, 2016

Förra veckan anmälde jag mig till Bagheera Fjäll(halv)maraton som går av stapeln i slutet av sommaren. Tänker man efter så är ju det ganska konstigt med tanke på att jag aldrig springer trail överhuvudtaget. Men det är det som är så bra med spontana grejer, att man inte hinner tänka efter så mycket. Risken är ju då mycket större att man struntar i det hela.

Vad behöver man för att springa i fjällen?

Jomen det har jag börjat fundera lite smått på. Utrustningsmässigt har jag bara kommit fram till en enda sak jag behöver och det är ett par trailskor. Bra tänkt, va! Då är det bara nästa steg och det är frågan hur tusan man vet vilka man ska köpa. Har ni några bra tips, så för all del: shoot!

När jag tänker på vad jag behöver för att springa i fjällen så är ändå inte skorna det första jag tänker på, nej mina vänner, det är träningen. Jag tänker så här:

* Jag måste springa mycket backe. Denna sommar får bli backträningens sommar.

* Jag måste våga mig ut i skogen igen. Jag måste känna på hur det är att springa trail. De få gångerna jag sprungit trail räcker inte, måste få in lite vana. Vill liksom inte springa runt där uppe på fjället och vara livrädd för varenda liten sten eller lerpöl.

Att springa 21,1 km i fjällen är förmodligen ingen lek. Det är inte bara en ganska lång distans, det är även en massa höjdmeter och så är det inte en asfaltsrunda. Jag kommer nog att behöva utmana mig själv lite i träningen, samla höjdmeter och inte vara rädd för skogen. Trotsa ångesten över att eventuellt behöva möta en orm i spåren. Att springa vilse i skogen är nog ändå det värsta och mest troliga scenariot, men jag tror att jag kanske har kommit på en lösning.

Friskvårdsbidraget!

Det slog mig precis förstår ni, att man får friskvårdsbidrag genom jobbet. Min nya arbetsplats är dubbelt så generös med det som min gamla, så nu är det faktiskt så pass mycket att det känns som ett bidrag som kan bidra till någonting, istället för en droppe i havet. Och jag har nog kommit på vad jag vill göra med det! Jag har till och med dubbelkollat med den som har koll på jobbet att det är okej att lägga bidraget på detta.

Team Nordic Trail

Löpargrupp som kör trail två gånger i veckan. Löser alla mina trailproblem:

* Man springer i grupp, således förmodligen bara ca 1% risk att jag springer vilse.
* Jag får en anledning att köpa ordentliga trailskor, och möjlighet att springa in dem innan det är dags för lopp.
* Man springer i grupp, således mycket större chans att ormarna skräms iväg.
* Man har en ledare som vet vad den kan, man behöver alltså inte tänka så himla mycket själv.
* Sa jag att jag inte behöver oroa mig för att springa vilse?

Och så var det det där med att jobbet betalar också; då behöver jag ju inte ens få ångest om jag efter ett tag upptäcker att löpargrupp inte var min grej. Vilken grej va!

Har du testat någon löpargrupp eller är du en ensamvarg i spåret precis som jag (vanligtvis) är? 

 

20 Comments

  • Reply Camilla Lind 24 mars, 2016 at 06:27

    Vilken bra plan! Du kommer ha oerhörd hjälp av att ha tränat både backe och i skogen.Jag tänker också att ett par trailskor är att föredra framför vanliga löparskor. Om det är torrt på fjället så är det inga problem att springa i vanliga löparskor, det gör jag alltid men är det blött så blir det halt och då får man bättre fäste med traikskor. Men det har du säkert redan koll på 🙂
    Det är väldigt roligt att springa trail på fjället, men också jobbigt. Man använder benen och fötterna väldigt annorlunda mot när man springer på plant underlag. Men det kommer du/ni fixa hur lätt som helst!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 mars, 2016 at 16:42

      Det känns riktigt spännande! Ska nog satsa på att skaffa mig ett par bra trailskor 🙂

  • Reply FIT by Emma Hå 24 mars, 2016 at 13:34

    Jag skall ju tydligen lägga mig i marathonträning nu, så vi kan ju alltid köra 18-kilometersstigen i Skatås i sommar om du vill? =) Jag kan springa först och skrämma bort alla djuren haha.

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 mars, 2016 at 16:44

      Ja, det vill jag gärna! 😀
      Du är inte sugen på att testa Team Nordic Trail också? Hojta till i så fall! De kör träningar i både Skatås och Änggårdsbergen 🙂

  • Reply Anders 24 mars, 2016 at 19:29

    Det verkar ju roligt med Team Nordic Trail. Jag får nog testa det när varvet är avklarat. Det går förresten ett traillopp i Tuve den 8:e maj (9 och 14 km). Kanske kan vara nåt?! http://tuvetrailrun.se

  • Reply Anna (orka mera) 24 mars, 2016 at 19:46

    Jag är egentligen ensamvarg, men var löpledare för just Team Nordic trail under deras första säsong i Malmö. Är kluven till det där med löpgrupper för egen del. Ibland kan jag tycka det är kul men för det mesta uppskattar jag mitt eget sällskap 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 mars, 2016 at 10:35

      Ja alltså, en stor anledning till att jag springer är ju att komma ut och släppa allt annat och allt folk och bara vara i mig själv, så… Ja, jag vet inte jag!

  • Reply Rund är också en form! 24 mars, 2016 at 21:15

    Sååå mycket ensamvarg. Men det vet du nog redan.
    Så hur tänkte jag när jag ska bo med ett gäng okända tjejer i en stuga?! 😮 Haha! 😀

  • Reply Fjällstårsan 24 mars, 2016 at 23:26

    Roligt. Det är underbart att springa på fjället. Jag har ett par Salomon speedcross3 och sprungit med dom på både spänger, stenar och lera. Funkar fint.
    Lycka till med loppet!

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 mars, 2016 at 10:36

      Tack!
      Salomon Speedcross ska jag lägga på minnet. Svårt det där att veta vad man ska köpa när man aldrig har gjort det förut :O

  • Reply Q-Vinna 24 mars, 2016 at 23:57

    Ensamvarg meeen det hade varit kul att testa på en löpargrupp. Om jag får ihop planeringen med jobb och resten av familjens aktiviteter så är planen att testa det.

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 mars, 2016 at 10:40

      Jag såg att Team Nordic Trail ska starta löpargrupp i Luleå, du får testa den kanske!

  • Reply Mari 25 mars, 2016 at 08:05

    Shit!!! Nu fick jag ett pirr i magen. Jag måste ut i skogen och springa, typ nyss. Jag är ju också en asfaltslöpare. Men men, det ska nog gå bra =)

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 mars, 2016 at 10:41

      Haha ja det känns ju som att man borde ha testat på att springa i skogen ett par gånger i alla fall…. 😉

      • Reply Mari 25 mars, 2016 at 14:39

        Haha ja, det kan nog underlätta 😉

  • Reply Emmi - explorista.se 25 mars, 2016 at 11:54

    Måste tipsa om att inte glömma myggspray om du nu ska springa i fjällen!. Det var grymt skönt att ha när vi körde AIM i Sälen (http://explorista.se/aim-challenge-i-lindvallen-2015-race-report-bilder/).

  • Reply Ulrika G 28 maj, 2016 at 10:33

    Ska oxå utmana mig att springa loppet i Sälen den 27e, halvan. Har endast sprungit asfalt pga min rädsla för ormar.. Måste oxå komma igång med backträning.. Kul att de dig här Emmi på tråden. Jag är osäker på val av skor har ett par Speed cross och som jag sprungit i under vintern som är supersköna. Men de kan vara lite hala om det är blött.

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 maj, 2016 at 10:46

      Kul att du också ska springa det!!
      Och jag känner igen det där med asfaltslöpning pga ormar… vågar mig sällan ut i skogen under vår/sommar… :O

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: