Intervallpass

Plötsligt händer det: tusingar!

12 april, 2016

Plötsligt händer det… Ida springer tusingar!

Alltså, HUR länge har jag inte tänkt att jag måste ju testa tusingar någon gång? Jamen hur länge som helst har jag tänkt det. Och för den oinvigde: tusingar är alltså intervaller där man springer 1 km åt gången. Lika jävligt som det låter.

Jag är inte så himla vetenskapligt lagd i den här bloggen, jag har liksom inte tid att kolla forskning på allt jag tar mig an eller skriver om, men efter att ha rådfrågat idrottslärarna på mitt jobb häromsistens, om vilka slags intervaller jag ska springa om jag ehrm… ligger lite efter i träningen för halvmaran, så kom vi fram till att långa intervaller nog är det bästa.

När jag nu då i princip är förpassad till inomhusträning pga pollen, så tänkte jag att det äntligen var dags att testa de där fasade tusingarna. Det var med lite skräckblandad förtjusning jag gjorde det. När jag värmde upp insåg jag ju ehrm.. att en kilometer avklaras snabbare ju snabbare man springer (smart!). Alltså, det är ju inte som att springa intervaller enligt en viss tid utan här är det distansen som är grejen. Eftersom det var rätt jobbigt ökade jag på tempot ganska rejält, bara för att få det överstökat (logiskt va?), vilket förmodligen gjorde det hela ännu värre och så orkade jag inte så många, men… jag vet inte? Är det bättre att springa fler fast långsammare eller färre och snabbare? Någon träningsprofessor som kan svara på det?

Hursomhelst. Jag är en riktig njutningslöpare. Springa lite, stanna och ta en bild, gå i uppförsbackar… Så springer jag alltför ofta. Skapar ingen snabb löpare direkt! Så att springa en kilometer snabbt som fan, och sedan göra det några gånger till blir något av en chock för kroppen. Hoppas att resultatet gör det värt dock!

Tusingar, check!

tusingar

 

14 Comments

  • Reply FIT by Emma Hå 12 april, 2016 at 09:31

    Fyfasen alltså tusingar är det värsta passet jag vet. För kort för att man ska kunna chilla på vägen men för långt för att man skall orka hela. Dör varje gång. Orkar typ max tre intervaller, sen är jag slut.

  • Reply Reach Your Goal 12 april, 2016 at 09:55

    Å att springa distansintervaller på löpband är tufft mentalt, härligt jobbat! När man pratar om långa intervaller brukar riktmärke vara 4-8 intervaller beroende lite på hur långa så det är ett bra riktmärke, viktigt bara att vilan mellan intervallerna är tillräcklig för att du ska hinna ner i puls så inte mjölksyran blir för hög för då blir du stum i benen. Riktmärke där är om du ligger i 80-90 % av maxpuls 2 min arbete/40 sek vila, 3 min arbete/1 min vila, 6 min arbete/2 min vila. Om du ligger i 90-100% av maxpuls (vilket jag gissar att du gjorde) är det 2 min arbete/1 min vila, 3 min arbete/3 min vila, 6 min arbete/4 min vila. Just 3×3 minuters intervaller är riktigt effektiva vid 90-100 % av maxpuls, en personlig favorit 🙂 Källa: Aerob och anaerob träning.

  • Reply Rund är också en form! 12 april, 2016 at 10:04

    Jag är inte heller ngn expert, men tror jag har läst följande.
    Att maxintervaller (för distansen sett), samt längre vila emellan gör att man förbättrar styrka och maxfart men framför allt sin mjölksyratröskel.

    Att däremot köra liiite lugnare, men ändå rätt ansträngande (dvs snabbare än vanligt) samt lite kortare vila eller joggvila emellan ökar uthålligheten på ett annat sätt.

    Älskar hur du tänker: Ju snabbare tempo, desto snabbare är jag klar. Älskade galning! 😉 <3

    • Reply Träningsblogga - Ida 12 april, 2016 at 17:37

      Haha, tänker likadant när jag är ute och springer om det är jobbigt: ju snabbare spring desto snabbare hem till soffan!! 😀

  • Reply Linnea 12 april, 2016 at 10:12

    Huuuuu tusingar, hatkärlek på dem!! Jag ska köra tusingar på torsdag, fasar redan. ? Jag brukar köra fem tusingar med en minut vila mellan varje. Tempo runt 5.00.

  • Reply Anna (orka mera) 12 april, 2016 at 12:45

    Grymt! Tusingar är fina grejer!

  • Reply Mari 12 april, 2016 at 22:04

    Grymt. Älskar dessa intervaller lika mkt som jag hatar dom 🙂

  • Reply Camilla 14 april, 2016 at 19:15

    Grymt bra jobbat! Asjobbiga intervaller ju!

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: