Bloggar om hälsa

Att skapa en positiv start på dagen

7 juni, 2016

Mina bloggkollegor Victoria och Emma har kört igång en riktigt bra utmaning om att i juni månad satsa lite extra på en #positivstart, helt enkelt att skapa en positiv start på dagen. Vad det är ser såklart olika ut för alla, men jag tycker att du också ska utmana dig själv att tänka lite extra på det. Kanske kommer du rentav på något smart som gör att du kan ändra på en liten, liten vana för att få en bättre start på dagen. Vem vet?

DCIM131GOPRO

Så vad är en positiv start för mig?

Den är ungefär tvärtemot hur mina dagar vanligtvis startar: genom att jag snoozar en gång för mycket, byter kläder tjugofem gånger innan jag ändå landar på att ha på mig det jag hade tänkt från början, inte hinner äta frukost utan nöjer mig med en kopp kaffe för att sedan bli hungrig så fort jag är framme på jobbet osv osv. Som ni märker är #positivstart verkligen en utmaning för mig.

Min bästa dag är lördag. Då sover jag tills jag vaknar utan alarm, och tar en lång seg morgon – gärna i sängen läsandes inspirerande bloggar innan jag tar tag i dagen. Jag inser ju att jag inte kan ha sådana morgnar när jag har lektioner att undervisa klockan 8, men lite mer av den lugna varan skulle jag inte ha något emot att införa även på vardagar. Problemet är att jag alltid prioriterar att få sova lite, lite längre istället… Hur tidigt man egentligen ska stiga upp på morgonen, det ämnet tar Emma upp i sin blogg.

Några enkla saker jag tror skulle göra mina morgnar bättre är till exempel att:

* promenera eller cykla till jobbet istället för att trängas på spårvagn i morgonrusningstrafik. Stressnivån rusar på vagnen. Och på tal om morgonpromenader, kolla in Erikas tips för att göra sådana till en vana.

* på kvällen lägga fram kläder och packa jobb/träningsväska (vet inte hur många träningspass jag ställt in för att jag glömt/inte hunnit packa med mig träningskläderna på morgonen)

* äta frukost innan jag gör någonting annat på morgonen. Sparar jag det till sist hinner jag aldrig.

Hur tänker du kring detta? Vilka knep har du för att få till en bra start på dagen? Kommentera inlägget, eller skriv ett eget! 

DCIM131GOPRO

 

9 Comments

  • Reply Malin - Lite Längre 7 juni, 2016 at 13:53

    Så olika allas morgnar ser ut! Fast dina lördagar låter riktigt mysiga tycker jag! Borde kanske gå att köra ”lördag light” även på vardagar?

  • Reply Mia (bakingbabies.se) 7 juni, 2016 at 15:38

    Jag brukar springa till jobbet en del dagar i veckan, tycker att det känns bra att komma pigg och med pulsen uppe. Tiden där innan är full av alla måsten med barnen, så det går liksom i ett. Sen brukar jag välja att ha nybesök på jobbet (jobbar som fysioterapeut) för att jag tycker att jag lyssnar och tar in bäst när jag är pigg och fräsch i huvudet. Mer rutin-artade återbesök kan jag ta när jag börjar bli tröttare på eftermiddagen

  • Reply Happy 7 juni, 2016 at 16:47

    Om du inte hinner prioritera frukostar kan du ju köpa på dig en hög med drickyoghurt/kvarg att få i dig på vagnen??

  • Reply Mari 7 juni, 2016 at 19:26

    Intressant :). Jag förbereder alltid frukosten kvällen innan, skär frukt/häller upp bär som tinar under natten, laddar en kaffebryggare. Snoozar aldrig, kliver upp så fort jag hör första trudilutten på mobilen :). Men ja, alla är vi olika och alla gör vi olika. Detta funkar för mig och har så gjort i flera år.

  • Reply Camilla Lind 9 juni, 2016 at 07:03

    Overnight oats kan du förbereda kvällen innan och ta med på jobbet om du inte hinner äta den 🙂
    Jag är också trött på morgonen… men på helgerna kan jag vakna tidigt av mig själv och vara pigg.

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: