Intervallpass

En intervallfavorit: Norska superintervaller

9 juli, 2016

En liten spark i baken var det allt att inse att det inte är så länge kvar till Sälen. Insikten gjorde nämligen så att jag tog mig iväg till gymmet för att köra ett intervallpass. Varför springa inomhus på löpband när man kan springa ute tänker ni kanske? När jag springer intervaller kör jag 98% av gångerna på löpband, det gör det ju enkelt att hålla koll på tiden och så vidare.

Den här gången fick det bli 4×4-intervaller, eller Bjørgen-intervaller (eftersom Marit Bjørgen sägs köra dessa) eller Norska superintervaller. Kärt barn har många namn, och så vidare. De sägs vara effektiva, och det hoppas jag verkligen med tanke på hur jobbiga de är. Att springa på nästan max i fyra minuter, och dessutom fyra gånger, det kräver sitt pannben. Men jag gillar dem ändå. Och eftersom de bara är fyra så har man snabbt gjort hälften och då är det bara hälften kvar – det gör det mentalt lite enklare. Man får bara se till att ha bra musik att springa med, så går det som en dans. Dans med pannben.

Jag är inte en sådan som kör intervaller särskilt ofta, men jag gillar det när jag väl gör det. Eller snarare, när jag väl har gjort det. Älskar känslan av att ta ut mig på ett sådant sätt som jag bara gör när jag kör intervaller av något slag. Intervaller är så lätta att ta ut sig på, eftersom man vet att de varar så kort tid och att man sedan får vila.

Kan verkligen rekommendera dig att testa detta pass om du inte redan har gjort det, och för att förtydliga – så här går det till –> 

Norska superintervaller

Spring snabbt i fyra minuter.
Vila litegrann (gåvila ett par minuter eller tre)

Gör detta fyra gånger.

Desktop11

PS. För dig som hänger på #julikalender så hittar du dessa intervaller när du öppnar lucka nummer 17! Och de fungerar ju minst lika bra att springa som att cykla eller simma. Inga ursäkter nu. Ut och träna som Marit Bjørgen. DS.

 

10 Comments

  • Reply Alexandra Bylund 9 juli, 2016 at 08:16

    Jag är inte jätteförtjust i intervaller men kan skulle nog också valt att göra det på löpband, även om det egentligen är härligare ute annars: )

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 juli, 2016 at 10:26

      Ja, jag tycker vanligtvis att löpband är SÅ tråkigt, men när det är just intervaller, då funkar det fint 🙂

  • Reply Mari 9 juli, 2016 at 09:09

    Tur att vi alla är olika, för det där med intervaller på löpband….det går liksom inte. Måste köra dom utomhus =)

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 juli, 2016 at 10:27

      Jag kör bara backintervaller utomhus, tycker det är så svårt att hitta bra ställen att köra andra intervaller på här. Kanske beror på att det är backar prick överallt och det inte går att hitta en enda flack kilometer någonstans :O

  • Reply Rund är också en form! 9 juli, 2016 at 10:45

    Grymt jobbat!! Jag är likadan. Kör oerhört sällan intervaller, men när jag gör det är det en riktigt go´ känsla (efteråt…)! 😀

    Och vad gäller Sälen kommer det inte vara några som helst problem. Säger hon som tappade respekten efter Ultran. Visst är det långt och kuperat, men som någon skrev: Ska vi bara ta oss i mål och maxtiden är 4 timmar löser vi det.. Och ja, vi kan bära dig. 😉

    PS. Vad gäller norska intervaller, har jag läst att de ska vara så intensiva / maxade att man måste ha 3 minuters stå/gåvila emellan(?) Nu är jag ingen expert och kör nog intervaller ännu mer sällan, men fick bara för mig att jag har läst det någonstans… 🙂

    Kram M

  • Reply JHH 9 juli, 2016 at 15:30

    Jag blir så inspirerad när jag ser andra skriva om intervaller och tänker att det borde få mig att göra detta oftare men nja…det går sådär. Drar mig från att göra det (liksom all annan typ av löpning) men är oftast väldigt nöjd efter ett intervallpass …

    • Reply JHH 9 juli, 2016 at 15:30

      Och så självklart: Bra jobbat!!! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 juli, 2016 at 21:11

      Förstår precis! Jag har otroligt långa perioder utan att jag kör ett enda intervallpass… 😀

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: