Annan träning än löpning Löpning

Variera träningen! (Backträning med en twist)

28 juli, 2016

Det är viktigt att variera träningen ibland, så att lusten och glädjen inte råkar försvinna någonstans efter vägen. Därför körde jag någon slags backträning med en twist igår. Man får passa på när det är sommar, för då är det ju lite extra härligt att vara ute och twista till sina träningspass. Jag var helt enkelt inte sugen på att bara springa, eller bara backträna, eller bara styrketräna, så jag körde en liten kompott av allt möjligt.

Backträning med en twist

  1. Löpning på motionsslingan intill backen (ca 1 km)
  2. Ta sig uppför backen
  3. På toppen av backen: göra ett gäng styrkeövningar
  4. Börja om på steg 1, fortsätta till steg 2, osv…
  5. Upprepa detta tills man inte orkar mer

Helt enkelt: lite spring, lite uppför, lite styrka. Både jäkligt effektivt, och lite roligare än att bara göra samma sak hela passet. Som ett cirkelpass! Man kan ju verkligen variera sina pass hur mycket som helst, att köra några styrkeövningar mitt i är kanon – det finns mycket man kan göra med bara sin kroppsvikt och det som finns ute. Nu var jag kanske lite fantasilös med styrkeövningarna, men de är klassiker och fungerar alltid!

1. SQUATS

squats

2. ARMHÄVNINGAR

pushups

3. UPPHOPP

upphopp

4. SIT-UPS

situp

5. TRICEPSDIPS 

DCIM162GOPRO

Jag kan verkligen rekommendera att göra någonting liknande, kanske pausa löprundan för att köra några enkla styrkeövningar till exempel? Det kändes faktiskt också som att jag kunde ta ut mig lite extra på löpningen i och med pauserna för styrkeövningar. Ja, jag gillade verkligen detta koncept, och hur perfekt är det inte att ha en 1 km-slinga just intill backen? Kommer sakna denna underbara slalombacke när jag lämnar Luleå!

Vilka styrkeövningar skulle du välja om du körde ett liknande pass? Tipsa mig gärna, så jag kan variera mig lite mer nästa gång! 

DCIM162GOPRO

 

4 Comments

  • Reply Rund är också en form! 28 juli, 2016 at 11:08

    Burpees, Ida! Burpeeeees….. 😉
    Gillar mountainclimbers och ”fällkniven” också. (För coren).

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 juli, 2016 at 23:36

      Mountainclimbers är en favorit hos mig med.
      Burpees – där är det nog lite hatkärlek 😀 Grymma övningar!

  • Reply Hanna 28 juli, 2016 at 17:51

    När jag vill träna styrka för magen så kör jag mina pilatesövningar: series of five och teasers. Situps är det värsta jag vet, tycker bara att det belastar nacken. För ben blir det squat, utfall, burpees och såklart pilates.

    • Reply Träningsblogga - Ida 28 juli, 2016 at 23:38

      Håller med om att situps kan vara lite jobbiga för nacken ibland. I utegymmet här på området finns det en skitbra situps-mackapär: önskar att det alltid kändes så att göra situps! 🙂

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: