Löpning

Löparknä?

4 augusti, 2016

Sedan ett par dagar har jag haft en slags smärta vid knät. Varit lite orolig, men fullkomligt säker på att den beror på att jag har sovit på något konstigt sätt eller fått något bett eller liknande. Idag, för skojs skull, googlade jag ”löparknä” och fick upp följande information:

  • smärta på utsidan av knät (check)
  • en slags stickande/skärande smärta (check)
  • uppstår ofta efter löpning i backe (check, check, check)

(Källa: vårdguiden)

Ska inte måla fan på väggen ännu, men struntar i att springa idag och kör ett yogapass istället. Hoppas fortfarande på att det kan vara något annat som känns av där vid knät (för hallå, Midnattsloppet 20/8, Fjällmaraton 27/8!!). Hoppet är det sista som överger människan, som vi alla vet. Men nog känns det ju lite trist att behöva dra ner på löpträningen nu när alla lopp är på intågande…

DCIM162GOPRO

Det har ju blivit en del backe de senaste veckorna… 

 

12 Comments

  • Reply Fredric 4 augusti, 2016 at 16:26

    Ta två-tre dagar löpvila och kör sedan någon liten försiktig testrunda på 2-3 km och se hur det är då. Bra också att om möjligt varva med cykling där redskapet (cykeln) är lastbärande, men där träningen ger bra effekt på bl.a. centrala kapaciteten (hjärta och lungor). Hade något liknande knäbesvär för några år sedan och det var relativt obehagligt, men gick över med tiden (cyklade mig ur utmaningen, men har för mig att det tog ganska lång tid innan det blev bra igen). Rätt/bra skor är också en nyckelfråga (jag kan hitta på nästan vad som helst inom löpningen, bara skorna är tillräckligt nya och framför allt tillräckligt mjuka, jmf. Nike Air Pegasus).

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 augusti, 2016 at 17:34

      Har inte testsprungit än, men jag tror faktiskt att jag klarade mig undan löparknä den här gången… (Ta i trä). Tränade annat idag och kände inte av någonting, så hoppas att det är lugnt.

  • Reply Anna 4 augusti, 2016 at 19:43

    Helt rätt tänkt, dra i handbromsen! Är det nått jag är livrädd för så är det löparknä! Har varit borta från löpning två halvår pga löparknän, på först det ena sen det andra benet. Testspring om någon dag men stanna direkt om du känner av det! Håller tummarna för att det försvinner fortare än det kom !

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 augusti, 2016 at 17:35

      Fy fasen för att vara borta från löpningen så länge 🙁
      Jag tror att jag slapp det denna gång, har inte testsprungit än, men tränade bodypump och kände inte av något ens på benlåten så det borde nog vara lugnt! (?)

  • Reply Catrin - theVeganista 4 augusti, 2016 at 19:59

    Var noga med att stretcha!! Jag får alltid ont i knät om jag inte stretchar ordentligt… Svårast tycker jag är utsida lår, då brukar jag försöka rulla på ”foam roller” för att mjuka upp musklerna, det brukar göra susen för mitt onda knä i alla fall! Hoppas det känns bättre för dig snart!

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 augusti, 2016 at 17:36

      Jag är jättejättedålig på att stretcha, gör det typ aldrig… Och har en foamroller som står och samlar damm. Ska verkligen ta tag i det nu!

  • Reply Mari 4 augusti, 2016 at 21:22

    Ta det lugnt. Löparknä är aldrig roligt. Håller tummarna för att det inte är det!

  • Reply hopihopi 5 augusti, 2016 at 09:43

    Isch 🙁 inte kul alls! Mitt tips är också att använda foam roller till utsida lår och kanske lägga på nån salva, typ voltaren.. Och vila då självklart!

  • Reply Clara Edvinsson 5 augusti, 2016 at 20:54

    Åhh neej vad tråkigt! Jag hoppas inte det är det.

  • Reply JHH 6 augusti, 2016 at 22:37

    Oh no 🙁 hoppas det inte blir värre!!

  • Reply Rund är också en form! 7 augusti, 2016 at 18:01

    Ja, haaaaandbroms, direkt!!!t
    Googla och läs om hur du stretchar utsida lår/ITB-sena och kavla den (har du ingen foamroller funkar brödkavel eller vatten-/sandfylld petflaska!
    Du SKA med till Sälen, ok?! 😉 Och man vila alltid 1 vecka innan. Så 3 veckors (nästan-)vila är definitivt inte hela världen.

    Kram och krya nu! <3

  • Reply Hanna 7 augusti, 2016 at 19:37

    Nej vad trist. Hoppas att du kan springa loppen som planerat.

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: