Sammanfattning

Veckans träning, v. 31

8 augusti, 2016

På grund av rädslan för löparknä låg jag ganska lågt med träningen under veckan som gick. Har inte testat att springa på knät ännu, men jag hoppas och tror att det ska gå bra ändå. Känner inte av det alls, men man kan ju aldrig veta säkert innan man testar att springa igen. Under veckan har jag yogat ett par pass, men någon alternativ konditionsträning har det inte blivit – dels för att jag har varit ganska upptagen i veckan och dels för att det blir lite svårare (men såklart inte omöjligt) när man är hemifrån och inte har tillgång till sitt gym. Snart, alldeles för snart, är dock det problemet ur världen… 

Veckans träning, vecka 31

Mån: Backintervaller + Utegym
Tis: Vila
Ons: Löpning (i solnedgång!) 4 km
Tors: Yoga
Fre: Vila
Lör: Yoga
Sön: Vila

Det där med yogan förresten, herregud vad jag behöver den! Det blev smärtsamt tydligt, bokstavligt talat, förra veckan. Så stel var jag och så ont gjorde det att göra även de enklaste rörelserna. Detta måste jag få in i min träningsrutin.

gultzauudden

Det har blivit desto mer av denna varan…
Här på Gültzauudden i Luleå. 

 

4 Comments

  • Reply Anders 8 augusti, 2016 at 09:53

    Min erfarenhet av löparknä är att det känns även när man inte springer. Känns det inget borde det inte vara någon fara, men det kan ju vara något på gång om du känt det innan. Det är nog klokt att ta det försiktigt. För mig har det funkat att stretcha utsida lår och använda foam roller för att motverka det.

    • Reply Träningsblogga - Ida 8 augusti, 2016 at 13:27

      Ja, att foamrolla ska jag verkligen ta tag i nu när jag kommer hem till Göteborg där jag har en sådan som ligger och dammar i något hörn! :O

  • Reply Helena Enqvist 10 augusti, 2016 at 23:08

    Hur har det gått med knät? Som Anders skrev har jag haft lite smärta även när jag inte sprungit dock inte när jag cyklat. Men innan det ”bröt ut” på riktigt kändes det enbart under löpning.
    Jag fick tips om att öka fotledernas rörlighet vilket hjälper och förebygger efter nån sena fäster där enl kiropraktorn. Typ gå på insidan fötterna (ser sjukt löjligt ut) gå på utsidan, plocka upp saker m tårna, etc.
    Hoppas du kan springa fjälloppet!

    • Reply Träningsblogga - Ida 12 augusti, 2016 at 19:02

      Det var nog falskt alarm!! Idag sprang jag utan att det kändes någonting alls. Skönt!

    Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: