Annan träning än löpning

Det är inte bara benen som springer

3 september, 2016

En sak jag lärde mig av att springa i fjällen är att man springer med hela kroppen. Nej, armarna kanske inte får slita ihjäl sig när man är ute på en liten asfaltsrunda i stan, men även de får jobba när du ska upp för berg. För att inte tala om hur bålmusklerna får slita för att du ska hålla balansen över stenarna.

Jag kan väl inte påstå att jag styrketränade överdrivet mycket inför den där utmaningen, men jag kände ändå att jag var glad att jag inte bara hade sprungit innan. Jag har väl alltid vetat att exempelvis coren är jätteviktig när man tränar löpning, men fick det så himla bekräftat förra helgen. Träningsvärken jag fick efter loppet var inte i ben eller dylikt, utan i rygg och armar…

sten

Underlag som kräver lite styrka…

Det var en av anledningarna till att jag tog mig iväg till gymmet för att riva av ett corepass idag. Coreträning måste ju vara bland det tråkigaste. Förstår att instruktören gör sitt bästa och så där, men alltså… Minuterna går sååå långsamt. Och jag hann fundera på vad jag skulle äta till middag, och vilken tid jag måste åka till jobbet på måndag, när jag ska gå och handla om om jag hade kaffe hemma. Tydligt tecken på att hjärnan inte njuter av att lyfta viktplattor och ligga på rygg och sprattla med benen.

Men nu är coreträningen gjord för den här dagen, och det är ju gött. Tyvärr kände jag mig helt slut efter den där halvtimmen (som kändes som minst fyra timmar), svettades inte riktigt som man brukar göra efter träning utan snarare som man brukar göra när man är sjuk… Glad att det är helg så jag förhoppningsvis hinner mota bort eventuell sjukdom med sängliggande och Netflix, ty har ej tid att vara sjuk till veckan. Sådeså.

 

9 Comments

  • Reply Mari 3 september, 2016 at 17:37

    Hoppas du inte blir sjuk. Inte alls bra. Men gött att du tog dig iväg till gymmet för core :). Jag hade träningsvärk i magen efter förra helgen, ingen annan stans. Märkligt! Men helt klart ett bevis på att man använder hela kroppen. Kraaaaam

    • Reply Träningsblogga - Ida 3 september, 2016 at 21:11

      Hehe jo det tog nog lite på magen att balansera på sten i flera kilometer! 😀

  • Reply Linnea 3 september, 2016 at 22:08

    Killen på upploppet som sprang med hela huvudet, det var honom du lärde dig av va? 😋 håller tummarna för att du slipper sjukdom!

  • Reply Ida 4 september, 2016 at 06:30

    Hoppas du håller dig frisk! Jag borde också träna mer core… Får ta tag i det 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 4 september, 2016 at 11:57

      Alltså, har världens träningsvärk idag efter 30 min core… Det säger sitt! Dags att ta tag i det ordentligt nu.

  • Reply Kicki 4 september, 2016 at 21:21

    CXworx är det absolut bästa corepasset tycker jag! Genomsvettig efter 30 minuter!

  • Reply Nina 5 september, 2016 at 15:35

    Minns inte var jag läste om hur avgörande core- och armarbetet kan vara i just terräng och fjäll, men jag minns att jag tänkte extra mycket på det en tid efteråt när jag sprang kuperat. Att det känns ja! Och hur det faktiskt hjälper en framåt! Intressant att ha bakom örat när benen börjar bli trötta, att det kanske hjälper att aktivera armarna mer 🙂

  • Reply Punktmarkera - Träningsblogga 10 september, 2016 at 16:49

    […] nu och körde således ett pass core på gymmet i förmiddags. Enligt plan, alltså. Precis som förra veckan tyckte jag väl inte att det var världens roligaste grej, men det beror ju mest på att jag helst […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: