Planering

Löparakademin och en träningsplan

4 september, 2016

Har ni hört talas om Löparakademin? Det är en ideell förening som kör tioveckorsprogram med ungdomar i årskurs 9, där de dels tränar för att efter de tio veckorna kunna springa ett 10 km-lopp, och dels får verktyg och forum för att diskutera målsättningar och framtid. Löparakademin är ganska starkt etablerad i Stockholm, och kom till Göteborg för bara ett par terminer sedan. Imorgon kör terminens program igång, och gissa vem som kommer vara en av ledarna i Bergsjön här i Göteborg…? Ja, du gissade rätt. Jag såklart. Jag är riktigt pepp och övriga ledare likaså, vi har en facebookchat som plingar till rätt frekvent. Folk tycker säkert man är helknäpp som jobbar med ungdomar hela dagarna och sedan gör det frivilligt på fritiden också… Men sådan är jag, tydligen.

Jag vill satsa ordentligt och ta ledarrollen på allvar, och därför kommer LA äta ganska mycket av min tid i höst. Eller ja, de här tio veckorna i alla fall. Det i kombination med att det är extra mycket på jobbet detta läsår (Läslyftet bl.a.) innebär att jag nog kommer behöva tänka till lite kring när jag ska träna. Jag är ju ganska dålig på att följa en träningsplan, men nu tror jag faktiskt att det är dags. Hej träningsrutiner! Planen är:

Mån: Träning med LA
Tis: –
Ons: Träning med LA
Tors: –
Fre: Bodypump alt. annan styrketräning
Lör: Core alt. annan styrketräning
Sön: Långpass eller LA-workshop

Givetsvis kommer jag inte att vara en sådan ledare som står med en visselpipa och bara ser på, utan kommer att vara med och träna så mycket som det bara är möjligt. Jag ska ju trots allt också springa det där loppet om tio veckor. Fredag och lördag kommer jag viga åt styrkan, för den behöver jag verkligen. Om det då blir bodypump eller annat återstår att se, men båda dagarna har jag kollat upp pass som tidsmässigt funkar att gå på, och det vore skönt att komma in i en rutin där. Två dagar är helt tomma och jag misstänker att de kvällarna kommer att fyllas med jobb (eller något trevligt spontant). Varannan söndag kör vi workshop med LA och då kommer jag säkert inte orka med något långpass, men varannan söndag är det ju inte workshop och vad passar då bättre än att fylla dessa dagar med långpass? Måndagar och onsdagar är det träning med Team Nordic Trail, och det kommer jag alltså missa… Lite trist nu när jag hade tänkt komma igång med det igen, men om tio veckor är jag ju fri som en fågel igen.

Ja, denna gång måste jag nog följa planen för att få ihop det. Det kan bli ett bra test för mig, att se om jag klarar av att vara lite strukturerad…

 

6 Comments

  • Reply Mari 4 september, 2016 at 19:01

    Gud så spännande! Du kommer vara den bästa ledaren 🙂

  • Reply Hanna 4 september, 2016 at 21:06

    Vad roligt att få peppa andra till att nå sina mål! Det vill jag också göra.

  • Reply Camilla Lind 5 september, 2016 at 14:11

    Låter superkul och som att det kommer passa dig som handen i handsken!

  • Reply Veckans träning, v. 36 - Träningsblogga 11 september, 2016 at 18:54

    […] och häpna! Jag gjorde ju en plan för min träning förra veckan och nu kommer hör och häpna:t -> jag har hållit mig till planen! Det är helt […]

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: