Tips

Nackspärr och den lilla bollen

24 september, 2016

Jomen jag fick ju nackspärr i onsdags. Trodde att det var något annat, eftersom den nästan var värst nere vid skuldran, men googlade lite och diagnostiserade mig själv. Det gjorde så satans ont alltså. I torsdags kunde jag överhuvudtaget inte röra mig (eller, det kunde jag ju, men helvete vad ont det gjorde), så efter att ha rullat ur sängen, krupit in i duschen och försökt värma upp nacken stod det ändå klart att det inte skulle gå att åka till jobbet och köra lektioner från 8-16. Så det blev en sjukskrivning. Känns så larvigt att sjukskriva sig för en sådan sak, men vad gör man? Har tack och lov en förstående chef och kunde jobba igen på fredagen.

Idag känns det i princip helt bra igen, och igår kunde jag ju till och med traska runt på Bokmässan i flera timmar – ändå bara dagen efter att jag knappt kunnat röra mig alls. Här är några av alla saker jag gjorde för att få bort skiten:

  • Drack Treo.
  • Värmde upp nacken och ryggen med vetekudde.
  • Smorde in nacken och ryggen med ormsalva (värmer så himla gott).
  • Så fort Treon började verka drog jag fram mina tortyrredskap: foamrollern och den lilla stenhårda bollen.

boll

Jag vet inte alls om det var anledningen till att jag kände mig nästan återställd redan dagen efter, men den där bollen alltså… Letade upp de värsta ställena i nacken och ryggen och tryckte på rätt bra och rätt länge – det gör så fasansfullt ont, men är så gott efteråt. Som när man är på massage ungefär, det är ju faktiskt inte alltid jätteskönt…

Hursomhelst. Det är som att man alltid måste ha ont någonstans för att inse att man borde ta lite bättre hand om sig själv. Nu kan ju nackspärr komma närsomhelst, av att man har suttit i drag eller sovit konstigt, så jag vet ju inte vad det berodde på. Men ändå blev det en liten påminnelse om att jag kanske borde använda mina tortyrredskap lite oftare. Förebygga stelheten, få igång lite blodcirkulation. Bollen och foamrollern är så himla bra på att jobba med alla knutar man har överallt hela tiden, så det vore nog inte dumt. Vet att en del är så himla duktiga på detta, typ rollar ett varv efter varje löprunda. Mina grejer samlar damm. Men jag ska. Jag ska bli bättre på det, jag lovar mig själv detta prick nu.

 

8 Comments

  • Reply Anna (orka mera) 24 september, 2016 at 17:02

    På hela skoltiden upp t om gymnasiet hade jag EN sjukdag. Det var pga nackspärr 🙂 så nej, det går inte att finnas om den är tillräckligt tuff! Tur att det släppte fort för dig!

  • Reply Rund är också en form! 24 september, 2016 at 17:13

    Skönt att det gick över så snabbt!
    En massage typ en gång i månaden hade ju varit nice, men kan man boka en lärling, då, som inte är så dyr…? 😉

  • Reply Mari 24 september, 2016 at 19:06

    Skönt att det blev bättre så snabbt. Jag vet precis vad du menar. Det är först då man under att en borde ta bättre hand om sig själv. Samma som mig nu, haft en vad som krånglat lite, idag åkte jag och köpte en foam roller. Så nu måste jag rulla. Vill inte ha ont. Kraaam

    • Reply Träningsblogga - Ida 25 september, 2016 at 10:31

      Foamrollern är ju så himla bra, fattar inte varför det är så svårt att bara ta fram den och rulla lite! :O

  • Reply Fredric 24 september, 2016 at 20:01

    Jag har hört att det bara är de som springer i fjäll som får nackspärr, av allt stirrande uppåt. Så du får sluta med allt sånt dumt och bara springa på platten-asfalt 😉

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: