Mat och dryck och annat gott

Kosten – ett problem som bör lösas

26 september, 2016

För ett tag sedan fick jag en fråga bland kommentarerna, om jag inte kunde skriva ett inlägg om hur jag tänker kring kost. Hur jag äter för att kunna träna bra osv. Jag lyckades aldrig skriva det inlägget, av en enda enkel anledning: jag är skitdålig på det här med mat!

Vad äter jag? Makaroner och köttbullar, mackor och yoghurt, falukorv och spagetti, någon köttfärssås någon gång. Jag är riktigt kass på att laga mat. Alltså, inte att jag inte kan laga mat, men jag tycker väldigt sällan att jag har tid eller ork för att göra det. Ryggar tillbaka om jag ser ett recept med fler än två ingredienser. Typ.

Men jag fattar ju att det skulle gynna min ork och energi och träning väldigt mycket om jag gjorde någonting åt detta. När jag körde en helvegetarisk vecka förra hösten lagade jag mat med fler än två ingredienser, utan halvfabrikat och inga färdigrätter. Det var inte särskilt svårt, det blev väldigt gott och framförallt mådde jag mycket bättre än annars.

Jag tror inte på att man kan ändra sig helt och hållet direkt. Alltså, att en människa bara helt plötsligt: ”Ja! Nu ska jag börja springa, jag ska börja med yoga, jag ska börja foamrolla, jag ska äta nyttigt, jag ska sova nio timmar varje natt”. Jag tror på att ta det lugnt när man börjar träna, för att det inte ska bli så jobbigt att man ger upp. Jag tror att det är så med allt. Men nu har jag börjat träna, den delen av min livsstil är fixad. Jag älskar att träna och jag kommer fortsätta med det även om livet så skulle börja kaosa sig. Träningen är här för att stanna. Jag kanske är redo för att ta tag i kosten nu?

Det är ju lite trendigt att äta vegetariskt nuförtiden. En otroligt bra trend av många anledningar (miljö och hälsa för att bara nämna två sådana). Jag planerar inte att bli vegetarian, men precis som många andra vill jag gärna äta mer vegetariskt. Och precis som många andra måste jag då bara se till att testa olika recept, fylla upp banken i huvudet så att jag kan gå in i en mataffär och komma på bra saker att laga som inte nödvändigtvis är köttbullar, falukorv, eller någon annan slags köttbit. Som ett led i detta projekt passade jag på att köpa två vad det verkar helt fenomenala vegetariska kokböcker på Bokmässan. De är fulla med enkla recept utan en massa konstiga ingredienser som man inte kan få tag på någonstans, det känns som att dessa böcker skrevs för mig. Jag kan verkligen redan nu rekommendera båda böckerna!

Mera vego: mat för hela familjen av Sara Ask och Lisa Bjärbo

Det finns även en uppföljare till denna, nämligen Ännu mera vego. Mer om den på Lisas blogg. Har för övrigt redan hunnit testa ett recept från boken, nämligen Krämig trebönsmasala. Det var både enkelt att tillaga och jäkligt gott.

meravego curry

Nyfiken grön: mera vego – mindre regler av Cecilia Blankens och Kristin Johansson

nyfikengron nyfikengronrecept

 

17 Comments

  • Reply Linnea 26 september, 2016 at 12:08

    Den trebönsmasalan är så himla god! Nuggetsen är oxå en favorit från den boken. Jag lånade den av en kompis förut och nu har jag själv köpt Ännu mera vego.

  • Reply Anna (orka mera) 26 september, 2016 at 14:02

    Gillar både mera vego och ännu mera vego. Lättlagat och gott utan krusiduller och konstiga ingredienser. Äter mer och mer vego och tycker ofta det är godare än mat med kött. utom pulled pork då – anledningen till att jag aldrig kan klassa mig som helveggo 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 26 september, 2016 at 22:08

      Jamen just det där att det är utan konstiga ingredienser känns rätt så himla viktigt. Orkar aldrig laga mat som kräver sånt! Tror detta kommer passa mig bra.

  • Reply Anna 26 september, 2016 at 16:27

    Jag hade precis tagit ut en låda med trebönsmasala ur frysen när jag läste ditt inlägg. Förutom att det är jättegott nylagat så blir det också bra matlådor. Detsamma gäller den vegetariska bolognesen, en annan favorit från samma kokbok. Den rostade paprikasåsen är också väldigt god. Om den går bra att frysa in vet jag inte för när det har funnits något kvar i kastrullen när familjemiddagen är slut så har jag ätit bara såsen utan att kunna sluta…

    • Reply Träningsblogga - Ida 26 september, 2016 at 22:10

      Jamen det där att det blir bra matlådor är ju också så viktigt för mig, det måste liksom gå att frysa in. Gillar att laga mycket åt gången så jag får vara matlagningsledig några dagar sedan 🙂
      Hehe, låter ju som ett bra tecken på att ni aldrig har något över av paprikasåsen… Får testa den någon dag 😀

  • Reply Fredric 26 september, 2016 at 16:34

    Tycker att animalisk mat påverkar min hälsa så pass dåligt att vegetarisk mat är målet till en viss grad, för närvarande kanske ca. 90 %. Har testat att äta vegetariskt till 100 % tidigare och det var möjligt, men har valt att backa lite grann och dricker vanlig mjölk (spädd: 30-50 % mjölk och 70-50 % vatten), vanligt smör och i bland ägg. Jämte det inte så stora inslag av animaliskt. Kan göra undantag, men det känns inte rätt och det svider intellektuellt. Jag är alltså inte stenhård vegetarian, men äter astronomiskt mycket bättre än generationen innan. De flesta vegetarianer finns i Indien, mer läsning: http://www.dn.se/nyheter/varlden/over-400-miljoner-indier-ater-redan-klimatratt/

    • Reply Träningsblogga - Ida 26 september, 2016 at 22:11

      Det är mitt mål, att äta mer och mer vegetariskt. Mår betydligt bättre av den maten på alla plan.

  • Reply Mari 26 september, 2016 at 18:47

    Jag har blivit bättre på det. Det tog sin tid. Men jag är glad att jag låtit det växa fram. Nu gillar jag det. Nog för att jag avsjkyr att laga mat åt bara mig själv. Men ja, det behövs det också ju. Finfina böcker också. Måste köpa mig några jag också. kramar

    • Reply Träningsblogga - Ida 26 september, 2016 at 22:12

      Ja, jag tycker också att det är tråkigt att laga mat åt mig själv. Men nu har jag iaf Storytel som kan hålla mig sällskap så då blir själva matlagningen iaf inte så tradig 😉

  • Reply Helena Enqvist 26 september, 2016 at 22:26

    Jag äter allt mer veggo, satsar på bra kött i stället. Från djur som mått bra. Nu har jag lite mer koll på att få i mig allt jag behöver även om det är grönt. Jag lagar förvisso inte maten, det gör min sambo så bra. Men är jag själv hemma blir det lätt kasst, som fil, gröt, fil osv.

    Blev jättenyfiken på boken! Ska kika om jag hittar den i stan 🙂

  • Reply Charlotta Sofia springer och trimmar 27 september, 2016 at 09:26

    Delar med mig av mitt snabbtips om jag har absolut noll inspiration: fräs lök och lite vitlök, i med röda linser och kryddor (här kan man bestämma om en är sugen på indiskt , thai eller något annat genom att addera garam masala, grön currypasta eller något helt annat). Välj mellan att hälla på krossade tomater eller kokosmjölk. Låt puttra ihop. Klart!

  • Reply Malin - Lite Längre 27 september, 2016 at 15:25

    Hehe, tänkte skriva typ samma tips som Charlotta, så skippar det. Har Ännu mera veggo och gillar den skarpt. Samt bloggen Veggokäk, helt fantastisk, och jätteenkla recept ibland. Rekommenderar t ex gnocchi med ärter och fetaost därifrån. I övrigt håller jag helt med om tänket. Lite i taget, så blir det nog samma som med träningen vartefter – att du vill ha mer av det goda!

  • Reply Ingmarie 28 september, 2016 at 22:49

    Vill du så kan du förstås! jag som valt vego i över 35 år kan inte alls förstå problemet. 😉

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: