I huvudet

Slutmål och delmål

9 oktober, 2016

Att vara en del av tioveckorsprogrammet med Löparakademin innebär inte att bara springa. En stor del av programmet handlar också om att prata om mål och framtid, och det gör vi framförallt varannan söndag när vi har workshop ihop. Idag hade vi vår tredje workshop och på agendan stod att prata om att bryta ner sina stora slutmål till mindre delmål. När jag planerade lite inför workshopen gick det upp för mig att en stor del av mitt liv nog funkar så, att jag har något slags mål och sedan betar jag av delmålen tills jag har kommit fram. Även om jag inte specifikt skriver ner alla mina mål, så funkar jag nog lite så både med jobb och annat.

Som ett exempel på att målen (eller ja, framförallt delmålen) inte behöver vara så himla stora (utan snarare tvärtom) tog jag mina förberedelser inför halvmaran i fjällen. Jag anmälde mig utan att överhuvudtaget ha sprungit trail… Typ i alla fall. Bara för att komma igång minns jag hur jag skrev ner ett par mål en vecka, som innebar ungefär:

Denna vecka måste jag:
1. Gå till en sportbutik och köpa ett par trailskor.
2. Anmäla mig till löpargruppen Team Nordic Trail så jag tar mig ut och springer trail någon gång. 

Superenkla och snabbt fixade delmål ju, men ibland kan sådant sitta så långt inne att en bara måste skriva ner det så att det blir gjort. Och sedan var det ju himla gott att kunna bocka av hela två delmål och äntligen känna att jag var igång med förberedelserna för fjälläventyret.

Jag blev helt inspirerad av workshopen idag (ja, det kan man uppenbarligen bli även som ledare) och började fundera lite på bloggen när jag kom hem... Nuförtiden får jag ibland nästan ångest när jag tänker på den. Dels är jag tillbaka i de där banorna med att byta adress (ni kanske kommer ihåg att jag köpte ny domän men höll mig kvar här ändå), bara för att känna att det är okej att skriva om annat än träning när just träningsbiten inte känns så himla inspirerande. Jag känner också just nu att bloggen går på sparlåga, och inläggen jag klämmer ut saknar substans, det känns så himla tafatt alltihop. Jag vet inte vad slutmålet ska bli, men jag känner att ett delmål formas i alla fall… Jag vill först och främst komma tillbaka till att blogga minst en gång om dagen. Det är mitt första delmål. När det har gått några dagar mellan inläggen känner jag alltid att tröskeln för att skriva något är mycket högre, så den känslan vill jag gärna försöka undvika…

img_0002

 

 

4 Comments

  • Reply Anna (orka mera) 9 oktober, 2016 at 22:23

    Vi tänker i samma banor . Jag är också inne i en period när det känns som mina blogginlägg saknar substans. Det blir så varje gång jag blir skadad. Så fort jag får springa en runda rinner inspirationen till men annars känns det trögt. Kanske måste man göra något helt wild and crazy för att få något att skriva om… typ anmäla sig till en simkurs…. fast jag drunknar nog (alternativt fryser ihjäl) innan jag författat mitt första inlägg! 🙂

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 oktober, 2016 at 23:39

      Haha ja det kanske är det, något wild and crazy… Hmm… Får nog klura på den lite! 😀
      Funderar iaf återigen på att damma av det där gamla domännamnet jag köpte för ett tag sedan, slippa ”träningsblogga” – tänker att då kaaanske det blir lite lättare att författa inlägg även om man inte har tränat något just den dagen…

  • Reply Mari 10 oktober, 2016 at 06:55

    Åh. Vad fint du gjort. <3

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: