Löpning

Att jag plötsligt ska lära mig att träna för maraton också

24 februari, 2017

Idag är det 99 dagar till Stockholm marathon. Alldeles nyss var det 99 dagar till Göteborgsvarvet, och det var ju liksom nog stressande det. Nu när jag nog faktiskt har landat i ett beslut att testa på maraton också känns Göteborgsvarvet som en jävligt liten grej… Vilket det ju inte är. Men det är hälften så långt som ett maraton. Gulp.

Jag vet ju i princip ingenting om att träna för ett maraton, men kommer att få hjälp med att lägga upp träningen, så det känns ju riktigt bra. Och så kommer jag såklart läsa prick allt jag ramlar över om maratonträning. Och lyssna på poddar och hela baletten. Att springa ett maraton känns liksom inte som någonting man bara gör utan en ordentlig plan, så nu gäller det att suga i sig så mycket information som möjligt.

Igår tog jag en kort löprunda efter jobbet, när mörkret höll på att lägga sig. Lyssnade samtidigt på det senaste avsnittet av Träningspodden där det svarades på lyssnarfråga om just att träna för maraton. Jessica Almenäs, som ju sprungit ett antal maraton, tyckte att det nog vore lämpligt att ligga på 4-5 mil löpning i veckan, och där är jag ju inte riktigt i dagsläget… Men jag kanske lyckas komma dit så småningom. Framförallt känns det just nu som att jag verkligen inte får öka för mycket för snabbt, en skada är det sista jag behöver nu.

Ja, maratonuppladdningen är ju ett ämne jag lär återkomma till både en och väldigt många fler gånger. Men löpningen igår då? Jomen, visst. Den var full med lättandad luft och välbefinnande. Skönt med en sådan runda efter en fullspäckad dag. Den blev dock kortare än önskat (pga att jag fick för mig att använda ett par gamla skor, som dessutom var för små, alltså VA?), men helgen är ju lång (?) och ska nog innehålla ett långpass.


Följ gärna min blogg via Bloglovin’ , smidigt och bra osv.
 

14 Comments

  • Reply Annika (Discoduckan) 24 februari, 2017 at 10:44

    Min Marathon-uppladdning var som allt annat, lite på en höft, haha..Sprang på som vanligt, la till lite längre pass på 15-17 km några gånger och så betade jag av 20 km, 25 km och 30 km en gång var. Såna utstakade scheman är svåra att följa tycker jag. Passar aldrig mitt schema med jobb och barnet. 🙂
    Kör så det ryker bara!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 februari, 2017 at 21:35

      Gillar också att göra saker på en höft, haha. Brukar oftast bli så ändå även om jag försöker följa ett program… Vi får se hur det går den här gången! 😀

  • Reply Emma Hällbacka 24 februari, 2017 at 11:06

    Nä nu får jag väl pallra mig ut på det där långpasset. Ska lyssna på det avsnittet av träningspodden och tänka på att det bara är 99 dagar kvar. Klarar jag inte ett långpass en solig fredagklarar jag aldrig marathon liksom.

  • Reply Camilla 24 februari, 2017 at 14:05

    Ska bli kul att följa din resa mot maraton!

    • Reply Träningsblogga - Ida 24 februari, 2017 at 21:36

      Åh vad det sög till i magen när jag läste din kommentar. Maraton, jag? Haha 😀

  • Reply Anna 24 februari, 2017 at 14:55

    Spännande att följa dig ju! Heja heja!

  • Reply Cecilia 24 februari, 2017 at 17:08

    Roligt det ska bli att följa dig!!

  • Reply Mari 25 februari, 2017 at 02:57

    Sjukt spännande! Kan inte annat än bli sugen jag också 🙂

  • Reply Karin FitnessochHalsa.se 2 mars, 2017 at 19:58

    Det kommer säkert gå galant. Du är ju löparvan och har pannben. Det räcker långt!

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: