Styrketräning

Ett cirkelpass på vardagsrumsgolvet

5 mars, 2017

Eftersom jag sprang två mil i fredags, och eftersom det är bra att hålla igen litegrann om man inte vill gå sönder, så fick jag inte springa igår vilket var rätt tråkigt, eftersom jag i nuläget tycker att det är rätt roligt att springa. Men man ska inte leka med ödet, så jag lyckades tygla mig själv och körde ett litet styrkepass hemma istället.

Som förra gången blev det en cirkel, åtta varv. I min värld är styrketräning verkligen bara ett nödvändigt ont, efter två varv är jag redan uttråkad. Kanske får sätta ihop roligare och mer varierade pass helt enkelt… Hursom, eftersom benen hade fått jobba rätt bra dagen innan blev det ett pass med fokus på bålen, och lite armar. Obs att bilderna i detta inlägg tyder på att jag förmodligen aldrig kommer bli den största träningsbloggaren i världen, keeping it real osv, hehe.

1. Cykelcrunches 
Åtta på varje sida. Som situps men sida till sida med både benen och överkroppen. Som att man ligger ner och cyklar. Haha alltså va, hur förklarar man ens styrkeövningar i text?

2. Bicepscurl
Åtta på varje sida. Här använde jag en hantel som var lite för lätt, så det kändes inte så himla effektivt. Men man tager vad man haver ju. Bättre än inget.

3. Tricepssträck 
Åtta repetitioner. Lite osäker på namnet tricepssträck, men nåja… Körde dessa med en kettlebell. Funkar lika bra med en hantel eller en mjölpåse eller dylikt. Man håller kettlebellen i händerna, för den rakt upp ovanför huvudet och ner bakom nacken. Och tillbaka.

4. Axelpress 
Åtta på varje sida. Också denna med kettlebell. Man håller sin kettlebell och pressar upp den i en rak linje mot taket. Denna övning tar rätt så bra för mig alltså.

5. Båten
För bålen. Sätt dig på rumpan, upp med benen och ryggen och sitt där som en båt. 20 sekunder körde jag. Bra tryck i magen.

En fördel med att köra sådana här hemmapass då och då är ju att det verkligen inte är något större projekt. Det tar kanske en halvtimme och sedan har man ju duschen bara några meter bort. Skönt att slippa ta sig till gymmet osv. Nackdelen är väl att det är svårt att ta sig tid till det, i alla fall om man som jag helst bara vill ut och springa eller göra annat kul. Men då får man väl tänka att det kan vara värt det i långa loppet. Jag ska verkligen bli bättre på detta, det finns så himla få ursäkter till att inte ta en halvtimme då och då… Nåväl, nästa gång ska jag nog testa att köra ett tabatapass istället, kanske roligare än att plågsamt räkna hur många repetitioner man har kvar av en övning. Återkommer i frågan!

 

2 Comments

  • Reply Veckans träning, vecka 9 - Träningsblogga 5 mars, 2017 at 16:47

    […] Tis: – Ons: Löpning 11 km Tors: BodyBalance Fre: Löpning, långpass 20 km Lör: Styrketräning hemma Sön: […]

  • Reply Lifestyle by Cherie 5 mars, 2017 at 17:25

    Måste ju verkligen komma igång med något styrkepass här hemma också i veckan som kommer, men denna veckan blev det 3 pass löpning då det äntligen var så roligt att springa igen efter skador och sjukdom 🙂

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: