Sammanfattning

Träningssummering, mars månad

Så blev det april utan att man hann märka det. Jag älskar att våren är här men blir såklart lite stressad över hur snabbt tiden går. Träningen flyter väl på, sprang ungefär lika mycket i mars som i februari. Meeeen… Ca 80 km löpning i mars blir ett snitt på runt 2 mil i veckan i mars, och det känns ju verkligen inte rimligt. Visserligen hade jag en vecka då jag först var sjuk och sedan så stressad att träningen totalt nerprioriterades, så det drar ju ner snittet en del. Men ändå!

Nu är det såklart lätt att bli ivrig och vilja öka på dessa siffror rätt rejält, men jag är samtidigt livrädd för att dra på mig någon skada, så ska försöka att hålla en rimlig nivå på löpträningen. En viss ökning såklart, vill ju helst ligga på en 3-4 mil i veckan (men lovar att skynda långsamt…), och utöver det blir det en hel del styrketräning (med fokus på löpstyrka såklart). Enkla övningar som lätt går att göra hemma bara med hjälp av kroppsvikten. Inte så himla komplicerat alltså, allt för att avdramatisera det hela så att det bara blir av…

Trots att jag inte har sprungit så mycket som jag väl hade velat, så är jag ändå nöjd med mars månad. Den träningen som har blivit av har uppenbarligen gett resultat, eftersom jag lyckades fixa ett nytt personbästa på milen, så det får jag ju vara nöjd med! Jag har också haft väldigt roligt med träningen, och det är ju ändå det som är huvudsyftet för min del, löparglädjen. Klart är i alla fall att jag vill komma igång med långpassen igen, de lyser verkligen med sin frånvaro i kalendern över mars.

 

You Might Also Like

No Comments

Lämna en kommentar

%d bloggare gillar detta: