Löpning

Snart dags för nästa löputmaning!

9 juli, 2017

Tre veckor (minus en dag) kvar

Gårdagens nämen tusan också det är ju faktiskt sant-insikt: jag insåg att det bara var tre veckor kvar till årets tredje stora lopputmaning (första var Göteborgsvarvet och sedan kom Stockholm Marathon). Jag ska ju springa 27 km i Årefjällen!

Ni vet nog inte detta, men det var faktiskt otroligt nära att resan till Åre blev inställd. Alltså väldigt nära, typ bara ett messengermeddelande bort. Vi bokade resan och loppet redan i november förra året, men det har hänt saker i livet för många och från den ordinarie uppställningen löpare som skulle utmana sig med detta är det ju bara… *trumvirvel* JAG kvar. Att springa lopp i Åre känns ju verkligen som en grej man vill göra tillsammans med folk, och därför var jag väldigt nära på att ställa in jag också. Men i slutändan är jag som jag är och hatar att skippa saker bara för att jag är själv, och således blir loppet av ändå. Mari, som fick ställa in pga skada, ska ändå med till Åre så helt ensam blir jag ju inte där, även om jag är den enda kvar som ska springa loppet.

Med den nya herregud-bara-tre-veckor-kvar-insikten tyckte jag igår att det var lämpligt att söka mig bort från asfalten en stund och testa att springa i trailskorna lite. Jag är ju livrädd för ormar så det var kanske smått traumatiskt att springa runt bland sten och annat och se lösa grenar på marken som ju lätt kunde se ut som ormar i mina ögon, men utöver det så är det ju faktiskt väldigt roligt att springa trail.

Löpturens enkla kravlista

Det blev en väldigt kort runda (och när jag skriver ”kort” gör jag det såklart med kommande 27 km lopp i åtanke), med väldigt få krav: 1. försöka springa in trailskorna lite 2. testa att springa lite med ryggsäck som jag ju kommer behöva göra i Åre 3. bara springa för att det är kul.

Och resultaten då? Jomen: 1. Skorna kändes helt jäkla perfekta, tills efter några kilometer då jag började känna blåsa på vänster lilltå (fanfanfan). 2. Ryggsäcken störde mig knappt någonting, fast jag blev sjukt svettig på ryggen (såklart, men ändå suck). 3. Det blev löparglädje (jippi!).

Med tanke på att formen har känts som den har känts de senaste veckorna börjar jag såklart bli lite nervös för detta, men det går som det går och jag ska i alla fall göra mitt allra bästa. Är också helt säker på att det kommer bli en riktig upplevelse, och sådana vill man ju ha. Dessutom innebär resan till Åre inte endast lopp, utan vi kommer att vara där i flera dagar och upptäcka bra mycket mer än de där 27 kilometerna. Så trots nervositeten: så galet pepp! Ska bli så himla roligt!

 

14 Comments

  • Reply Trail och Inspiration 9 juli, 2017 at 10:37

    Jag önskar verkligen att jag kunde varit där. Kommer tänka på dig och hålla tummarna!
    Vad är det för skor? *kanske jag som är blind*

    Kram M

    • Reply Träningsblogga - Ida 9 juli, 2017 at 10:55

      Ja, så himla trist att du inte ska med 🙁
      Modellen heter Gel – Fuji Lyte.

  • Reply Lisa 9 juli, 2017 at 17:36

    Så tråkigt att höra att du blir ensam, men du kommer säker älska loppet ändå!
    Om det är nån tröst så ska jag (om än rätt motvilligt) också springa, så tänk lite på att det finns en följare där i spåret som hejar på dig! Jag har inte nån koll alls på mina praktiska planer inför loppet (lite av en spontanares) men om tid finns tänker jag se till att ge dig en kram!

  • Reply Sara Borg 9 juli, 2017 at 17:53

    Varmt välkommen till Jämtland! 🙂

  • Reply Jojo 9 juli, 2017 at 18:07

    Finns inga ormar på de där 27 km iallafall 🙂

  • Reply Mari 9 juli, 2017 at 18:12

    Sååå nedrans synd att jag inte kan springa. Men ska heja på dig, så hela Åre hör 😊

  • Reply Kari 9 juli, 2017 at 18:57

    En bra grej med löpning är ju att det värsta som kan hända är att man måste gå lite grann. Och du hinner du titta mer på fjällen istället!

  • Reply Katrin 13 juli, 2017 at 21:12

    Ser så mycket fram emot att du dyker upp snart. Vi får styra upp en massa roligt så du inte känner dig ensam!

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: