Tips

Intervallmåndag vecka 43

23 oktober, 2017

Som jag nämnde har jag återinfört den grymma traditionen ”Intervallmåndag”. Det är inte så svårt att räkna ut vad den går ut på, antar jag. Men just in case: när det är måndag springer man intervaller. För att underlätta för den som har dålig fantasi tänkte jag dela med mig av vilka intervaller jag kör, ifall någon vill köra samma. Veckans måndagsintervaller tipsade Helena Ekholm om på instagram, och det är faktiskt en intervallfavorit hos mig också.

Intervallmåndag, vecka 43

Pyramid

Spring 30 sek – 1 min – 2 min – 3 min – 4 min – 3 min – 2 min – 1 min – 30 sek.
Vila en minut mellan varje intervall.

 

Har du några favoritintervaller? Tipsa gärna om dem så jag har massa att välja bland inför nästa intervallmåndag!

1

3 Comments

  • Reply Johanna 23 oktober, 2017 at 12:45

    Jag tycker nog mest om att springa 45×15 intervaller, men kanske sådär en 20-25 st. Efter ett sånt pass, då är jag så otroligt nöjd 🙂

  • Reply Annika 23 oktober, 2017 at 14:40

    Jag kör ett intervallpass på Sats, i grupp, perfekt för mig. Vi köra samma grej några gånger för att sen byta sort på intervallerna. Just nu kör vi en slags pyramid i form av olika hög grad på lutningen i 3 min. Kallas uthållighetsträning. Skitjobbigt säger jag. 🙂

    När du kör pyramiden, vilken fart har du på bandet då?

  • Reply hopihopi 23 oktober, 2017 at 17:55

    Jag tycker om att springa progressiva intervaller, även kallad för kenyanen. Fast kanske inte på löpband… Varje kilometer ska gå snabbare än den förra med 10-15 sekunder. Säg att du startar i 7:00 tempo, så nästa i 6:45, sen 6:30 osv. Perfekt att anpassa efter dagsform och nivå. Du kan sluta efter fem kilometer eller springa 10, eller vad man nu känner för, varav de sista i riktigt bra tempo, 5:00 och 4:45 som i mitt exempel med start på 7:00.

  • Lämna en kommentar

    %d bloggare gillar detta: